<-- NIET ACTIEF -->

Niet alleen planten verdienen een prachtige bloeiperiode, ook mensen zijn op hun best als ze groeien en opbloeien. Vaak lukt dat het beste met kleine gewoontes. Dingen die je elke dag doet. Psycholoog Albert Sonnevelt geeft 9 simpele gewoontes voor een fijner, gezonder én leuker leven.

Veel van de acties die je normaal doet, worden bepaald door gewoontes. Vaak zijn het kleine rituelen: elke dag ontbijten, je tandenpoetsen, glimlachen naar voorbijgangers, je brood smeren. Deze terugkerende momentjes kunnen je ook helpen om je leven fijner en leuker te maken. Wist je dat kijken naar de kleinste dingen je al kunnen helpen? Albert Sonnevelt geeft tips:

1. Kijk naar klein geluk

Geluk zit hem vaak niet in dure auto’s, designerkleding of andere spullen. Geluk ligt meestal onder je neus en zit hem nogal eens in van die kleine dingen. Wat laat je hart – in positieve zin – een klein sprongetje maken? Bedenk welke vijf kleinigheden je blij maken en schrijf ze eens op. Deze oefeningen kun je helpen om blij te worden van kleine dingen.

2. Omarm mini-meditaties

Mediteren is echt niet alleen iets voor ‘zwevers’. Sterker nog, er zijn steeds meer wetenschappers en mensen uit de zakenwereld die de kracht van meditatie ontdekt hebben. Mediteren kan ook klein en eenvoudig zijn. Even jezelf afsluiten en een paar keer goed (via je buik) ademhalen. Doe je dit dagelijks, het liefst meerdere keren, dan versterkt dat je innerlijke rust en dat kan bijdragen aan meer mentale focus.

3. Wees de kapitein van je leven

Veel mensen doen waarvan ze denken dat anderen zouden willen dat ze het doen. Wanneer je nooit naar je eigen innerlijke stem luistert, dan word je daar uiteindelijk ziek of ongelukkig van. Bedenk liever wat jij wilt. Bepaal je eigen koers en durf je hart te volgen.

4. Strooi met complimentjes

Een complimentje krijgen maakt je blij, of niet soms? Het tovert een lach op je gezicht. Complimentjes géven werkt net zo, want dan maak je een ander aan het lachen en dat geeft jou ook weer een prettig gevoel. Gewoon doen dus! Waarom zou je vandaag niet tot complimentendag bombarderen? Vertel je collega dat ze er stralend uitziet, hoe heerlijk je partner ruikt en hoe fantastisch je het vindt dat je kind je helpt. Als je complimentjes uitdeelt, wordt er meer gelachen op een dag.

5. Vergeef anderen

Vergeven doe je niet voor anderen, daar help je vooral jezelf verder mee. Als je vasthoudt aan boosheid, teleurstelling of verdriet, dan kun je vaak niet meer zien wat voor moois er nog allemaal om je heen is. Dus probeer anderen te vergeven. Bedenk rituelen om de boosheid of teleurstelling los te laten.

6. Stop met uitstellen

Keuzes maken en prioriteiten stellen: omdat het zo moeilijk is, is de verleiding groot om het voor je uit te schuiven en maar uit te stellen. Niet doen! Juist dat brengt vaak (onbewust) een hoop stress met zich mee. Knopen doorhakken, hoe moeilijk ook, lucht vaak op. Stel dus niets tot morgen uit wat niet uitgesteld hoeft te worden. Albert Sonnevelt schreef eerder een blog voor gezondNU over uitstellen.

7. Koester je vriendschappen

Een van de gezondste dingen die een mens kan doen, is vrienden maken. Een sterk sociaal netwerk maakt je lichamelijk en geestelijk onverwoestbaar. Zelfs als het heel erg tegenzit, is het fijner om terug te kunnen vallen op lieve buren, fijne familie en hechte vrienden. Dus investeer in vriendschappen. Plan deze week eens een date in met een vriendin die je al een tijden niet gezien hebt.

8. Oefen je dankbaarheid

Negatieve gedachten ondermijnen je gezondheid. Reden te meer om de ‘positieve ik’ in jezelf wakker te schudden. Hoe doe je dat? Als je je elke dag focust op vijf dingen die je dankbaar maken, dan train je jezelf in het signaleren van geluksmomenten en mazzeltjes. Zo word je als vanzelf een vrolijker en meer tevreden mens.

9. Leef een dag in slow motion

Voel je je gejaagd of ben niet helemaal in je hum? Je hebt altijd de keuze om een dag vrij te nemen en die dag helemaal in slow motion door te brengen. Neem bijvoorbeeld alle tijd om je boodschappen te doen. Breng je kinderen te voet naar school en kijk onderweg lekker om je heen. Zo’n heerlijk slome dag tussendoor is soms een heel fijne opkikker.

Benieuwd naar de andere 17 tips van Albert Sonnevelt? Je leest ze in het meinummer van gezondNU.

Foto door Nine Köpfer op Unsplash

Lees meer over dit onderwerp