Vegetarisch eten is gezonder, beter voor het milieu en goed voor de lijn. Dus waar wacht je nog op? Isabel Boerdam, vegetariër, communicatieprofessional en brein achter de lifestyle blog ‘De Hippe Vegetariër’, geeft aan hoe je in vijf stappen (parttime) vegetariër kunt worden. Het begint al met beter proeven en je oven gebruiken.

Stap 1: Proeven is geloven

Isabel Boerdam: “Proeven is geloven, daarvan ben ik overtuigd. Maar als je daar al niet voor openstaat… Tja, dan zijn alle kansen verkeken. Voor mij is het altijd zo ontzettend makkelijk geweest om lekker te eten zonder vlees. Dat wil ik delen. Ik wil mensen vooral laten proeven, zodat ze zelf kunnen ontdekken en ervaren hoe het anders kan.”

Stap 2: Verander je mindset

“Als het op koken aankomt, zijn we over het algemeen redelijk conservatief. We houden vast aan een repertoire van een stuk of tien recepten die we steeds maar weer herhalen. Het zou al heel mooi zijn als een van die recepten een vegetarische variant zou worden. Maar goed, dat vraagt wel om een andere mindset. Dat je niet meer denkt: wat voor vlees zullen we vanavond eten? Maar dat je groenten centraal zet. Dat is je uitgangspunt. Vervolgens bedenk je hoe je daarbij genoeg eiwitten binnenkrijgt. Kies je voor peulvruchten, een eitje of kaas en neem je er misschien nog wat noten bij? De belangrijkste verandering begint in je hoofd.”

Stap 3: Gebruik de oven

“Er zijn in Nederland gemiddeld 45 verschillende soorten groente goed verkrijgbaar in elke supermarkt. Daar zit echt altijd eentje tussen die je wel lust. Daarbij, laat jezelf eens verrassen. Zelf ben ik niet zo’n bloemkoolliefhebber, maar toen ik eens bloemkool uit de oven proefde, was ik echt verrast. Sowieso vind ik groenterecepten uit de oven een aanrader. Er treedt een beetje karamellisatie op, waardoor de smaak iets zoeter en intenser wordt. Het maakt groente wat spannender en daarmee ook toegankelijker. Ik had zelf in ieder geval nooit gedacht dat ik zo blij zou kunnen worden van bloemkool. Het bewijst maar weer eens dat vies echt niet bestaat en dat het erom gaat dat je weet hoe je eten lekker klaarmaakt.”

Stap 4: Denk aan het grotere geheel

“Als je dat vlees vervangt door groente en peulvruchten, dan doe je daar niet alleen je lijf een plezier mee (meer vezels en vitamine), maar ook de planeet. Nederland heeft er bovendien voor getekend om de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent te hebben teruggedrongen. Zoals we nu bezig zijn, gaat dat nooit lukken. De vleesindustrie draagt ontzettend bij aan de CO2-uitstoot en beïnvloedt daardoor ook de luchtkwaliteit, die echt behoorlijk slecht is in Nederland. Het kost daarnaast nog eens enorm veel water om vlees te kweken en te verwerken. Nederlanders vinden keuzevrijheid ontzettend belangrijk. Ik ook. Maar als je kijkt naar wat er om je heen gebeurt, dan heb je eigenlijk geen keuzevrijheid meer. Geef die vegetarische maaltijd tenminste een kans. En ja, er zijn uiteraard meer wegen die naar Rome leiden, je kunt dus ook andere stappen nemen om ‘groener’ te leven. Niet iedereen kan een elektrische auto betalen, iedereen kan wel minder vlees eten. Er is geen enkele andere milieumaatregel zo makkelijk en goedkoop door te voeren in je leven als vaker voor vegetarisch gaan.”

Stap 5: Begin met het maken van curry

“Ik wil vooral dat mensen hun hart openen voor vegetarisch eten, zo vergroot je de kans dat ze ook hun keuken openstellen om eens te experimenteren om te koken zonder vlees. Elke stap is er eentje en kan een verschil maken. Maar ik wil van niemand een vegetariër maken. Ik wil alleen laten zien hoe het wel kan, op een positieve manier. Leuk, lekker, makkelijk en snel. Alleen dan verbind je mensen. En daar draaien koken en eten om. Begin gewoon eens met een vegetarische curry. Lekker en makkelijk tegelijkertijd.”

Vind je koken met groente een uitdaging? In de ‘Vegabijbel’ van Isabel Boerdam vind je lekkere recepten met handige stap-voor-stap instructies.