<-- NIET ACTIEF -->

Later opstaan, vergeten te ontbijten en te lang doorwerken aan je keukentafel. Dat thuiswerken sinds het coronavirus invloed heeft op ons dagritme is duidelijk. Hoe zorg dat je dat vertrouwde dagritme weer terugkrijgt? We geven vijf tips.

Dat thuiswerken je vertrouwde dagritme kan verstoren, blijkt onder andere uit onderzoek van LinkedIn. Mensen in Nederland die verplicht thuiswerken, gaan langer door. 24 procent werkt één of zelfs twee uur langer door. Ook op onze slaap heeft het impact: 17 procent van de mensen slaapt slechter, maar 14 procent juist weer beter. Daarnaast voelt een deel van de ondervraagden zich minder gestrest (35 procent), maar ervaart een ander deel (31 procent) juist weer meer spanningen. Hoor jij bij de groep die snakt naar een normaal dagritme, structuur en regelmaat? Dan hebben we vijf tips die je helpen om een gezond dagritme te houden.

1. Doe alsof je naar kantoor gaat

Doe tijdens het thuiswerken alles precies zoals je op kantoor zou doen. Ga op tijd naar bed en zet je wekker. Ontbijt je al eeuwenlang om 07.30 uur met een bak yoghurt met fruit en muesli? Blijf dat dan doen. Houd ook gewoon de koffiepauze die je normaal nam en ga lunchen op een vast tijdstip. Neem echt de tijd voor je ontbijt en lunch. Als je dit niet doet ga je honger krijgen, kun je je minder goed concentreren en is de kans groot dat je een snackattack krijgt. Een gezond dagritme begint met het aanhouden van je normale eetpatroon, ook als je nu wat langer in bed kan blijven liggen. Zorg dat je nog steeds eerder op staat om te ontbijten en neem die lunchpauze, ver weg van je laptop. Uit onderzoek blijkt dat je alleen maar meer gaat eten als je eet terwijl je afgeleid wordt door bijvoorbeeld een scherm.

2. Thuiswerken is je huis gezond inrichten

Een fruitschaal in het zicht, een grote fles water naast je laptop en vooral gezonde dingen in huis halen, zorgen ervoor dat je gezond blijft eten en niet gaat snacken. Zorg dat koek, snoep, chips en andere lekkernijen altijd uit het zicht zijn als je aan het werk bent. Thuiswerken betekent meer aandacht besteden aan gezonde voeding om je heen. Realiseer je dat je dit op kantoor ook nooit kon eten. Als je honger krijgt of zin hebt in een tussendoortje, zorg dan dat de gezonde keuzes voor het oprapen liggen. Snijd bijvoorbeeld vast wat snackgroenten en bewaar die in de koelkast, trakteer jezelf op een handje noten of een gekookt ei en maak een dag van tevoren een verse soep. Een gezonde leefstijl zorgt er zelfs voor dat je minder ziek wordt als je toch besmet raakt met het coronavirus.

3. Blijf die lunchwandeling maken

Toen het coronavirus in maart ons leven veranderde, bleven we wel nog braaf onze lunchwandeling maken. Nu de zon minder vaak schijnt en het kouder is, is die motivatie bij velen toch ver te zoeken. Het gevolg: we bewegen veel te weinig. Blijf die wandeling daarom toch maken of kom in beweging direct na je werkdag. Bewegen is belangrijk en hoort bij een gezond dagritme. Bewegen en naar buiten gaan zorgt er bijvoorbeeld dat je ‘s avonds beter slaapt. Als lunchwandelen niet lukt, probeer een vergadering dan eens wandelend te doen. Voor je het weet is de meeting voorbij en heb je toch flink wat stappen gezet én een frisse neus gehaald.

4. Beweeg tijdens het thuiswerken

Dwing jezelf om minstens één keer per uur even op te staan om jezelf koffie, water of thee bij te schenken. Zet desnoods je wekker of plak een reminder op je laptop. Als je daarnaast de trap af- en oprent, wat yoga-oefeningen doet of even je spieren gaat rekken en strekken, kun je weer fit aan de slag gaan. Door steeds even te bewegen verklein je de kans op rug- schouder- en nekpijn door het vele zitten.

5. Werk niet langer dan nodig is

Als je normaal om 17.00 het kantoor moest verlaten, zorg er dan voor dat je dan ook je laptop dichtklapt. Negeer de mails die je na werktijd nog krijgt, of zorg gewoon dat je ze niet leest. Morgen weer een dag. Ook jij hebt – net als altijd – recht op je vrije avond. Behoefte aan meer structuur? Maak dan elke dag een planning wat je die dag te doen hebt, af moet hebben en wat nog even kan wachten. Zo weet je precies waar je aan toe bent en ben je beter gefocust.

Lees meer over dit onderwerp