<-- NIET ACTIEF -->

Hooggevoelig? Als je meer uit je hooggevoeligheid wilt halen, kun je met een paar simpele aanpassingen veel bereiken. Wij lazen over een veelvoorkomende valkuil in het boek Leven met hooggevoeligheid van Susan Marletta Hart en delen die met jou.

Als hooggevoelige kun je door de enorme hoeveelheid prikkels snel overweldigd raken. Ons leven is gejaagd en iedereen heeft het druk. Als je hooggevoelig bent, ben je vaak extra gevoelig voor stress en vang je veel op vanuit hun omgeving. Wil je als hoogsensitief persoon minder vaak overprikkeld raken? We delen graag een valkuil met jou, zodat je daar voortaan niet meer intrapt.

Valkuil voor hooggevoelige personen

Als je hooggevoelig bent, merk je meer op. Het opmerken van meer prikkels, en deze diepgaand verwerken kost ook meer energie. Daardoor hebben hooggevoeligen vaak een grotere behoefte aan rust. Zo kunnen ze prikkels verwerken.

Zitten we veel in ons hoofd, dan hebben we weinig aandacht voor ons lijf. Vooral een hooggevoelig persoon kan zich mee laten slepen door de waan van de dag. Als je te veel nadenkt, voel je eigenlijk niet meer hoe het met je gaat. Je dendert maar door, omdat je niet eens voelt dat je grens allang bereikt is. Gevolg? Een hoofd dat in de namiddag op ontploffen staat.

Gebruik wachtmomenten als bodyscan

Hoe los je dat op? Susan geeft een hele simpele tip: gebruik alle momenten dat je ergens op moet wachten om een snelle bodyscan te doen. Hoe voel je je eigenlijk? Hoe is je ademhaling? Moet je wachten op je koffie, op de bus, of op een telefoontje, doe dan een ademhalingstechniek of rek- en strekoefening. Deze oefeningen helpen je om uit je hoofd te komen en bewust te worden van je lijf. En dat is extra belangrijk als hoogsensitief persoon.

Ook sporten kan helpen om weer bewust te worden van je lichaam. Volgens Susan is het daarnaast belangrijk om als hooggevoelig persoon er goed op te letten dat je regelmatig en gezond eet. Zit je teveel in je hoofd? Geef dan meer aandacht aan je lichaam. Dat kan ook door bijvoorbeeld een warme douche, schrijft Susan Marletta Hart in het boek Leven met hooggevoeligheid. Op die manier spoel je het letterlijk van je af.