Een slechte slaper hoeft nooit meer dure therapeuten in te schakelen of pillen te slikken. Je telefoon kan je slaappil zijn. Filmpjes van roltrappen en geluiden van regen of walvissen zijn blijkbaar zo slaapverwekkend dat iedereen hierbij weg dut. Werkt dit echt? De redactie van gezondNU testte dit uit. 

Slapen is helemaal niet zo rustgevend als het lijkt. Taco Bos noemt zichzelf slaapexpert en werkt bij het slaapcentrum Slaapmakend, waar mensen met slaapklachten terecht kunnen. Hij legt uit dat ons lichaam zeer actief is tijdens het slapen. In je lichaam speelt het lymfestelsel als schoonmaakploeg en helpt slaap om je lichaam te herstellen. In je slaap verwerk je de dagelijkse gebeurtenissen en bereid je je voor op nieuwe ervaringen. Slaap is dus een zeer effectief proces!

Slapen is ook lang niet zo makkelijk als dat het lijkt. In 2015 had één op de drie mensen in Nederland last van slaapproblemen. Hier zijn talloze methodes voor bedacht. Als redactie signaleren we steeds weer nieuwe slaapoplossingen. Deze keer iets heel bijzonders: Slaapapps! Kunnen apps ons helpen om in slaap te komen? Wij zetten er een paar op een rij:

Sleep Pillow

‘Door deze app slaap je beter vanavond. Gegarandeerd!’ luidt de omschrijving van de Sleep Pillow app in de appstore. Deze app geeft een bescheiden hoeveelheid van negen geluiden die je voor het slapen gaan kunt afspelen vanaf je telefoon om zo snel slaperig te worden. De geluiden lopen uiteen van zingende vogeltjes tot het tikken van waterdruppels.

De redacteurs die de app testten verschilden van mening over het gebruiksgemak. Lisa: “De app is super makkelijk te gebruiken. Je klikt hem aan en het enige wat je hoeft te doen is een geluid kiezen dat voor jou rustgevend is.’’ Nienke daarentegen voelde zich erg afgeleid en kon niet in alle rust haar telefoon neerleggen met het idee dat de geluiden maar blijven afspelen.

Beide redacteurs zien het nut van de app in en werden er wel slaperig van. Nadeel: het geluid gaat niet uit! Zowel Lisa als Nienke werden na een paar uur wakker van de regen en de zingende walvis. Ze kozen er uiteindelijk beiden toch maar voor te slapen zonder de regen en de walvis.

Mattflix

Geen Netflix voor het slapen maar Mattflix! Mattflix is een initiatief van Mattsleeps, een bedrijf dat matrassen verkoopt. Op hun website kun je kiezen uit allerlei filmpjes, zoals een oneindig bewegende roltrap, een Tweede Kamerdebat en een livestream van een rotonde in Purmerend. Deze video’s zouden zó saai zijn, dat ze slaapverwekkend werken en je dus sneller in slaap zullen brengen. De website is erg gebruiksgemakkelijk en geeft je gratis toegang tot allerlei oersaaie filmpjes.

Alleen werkten deze saaie filmpjes niet goed in op de slaperigheid van onze redacteurs. Zo zegt Nienke: “De saaie filmpjes vermoeiden me niet maar verveelden me!” Lisa is het hiermee eens en geeft aan dat ze meer en meer gefocust was op het beeld en daar juist wakker van wordt. Volgende keer maar proberen met Netflix?

SleepSheep

We hoeven tegenwoordig niet meer onze ogen te sluiten om schaapjes te tellen. De app SleepSheep laat je de schaapjes gewoon zien! De bedoeling is dat je je telefoon naast je neerlegt of -zet en je schaapjes telt tot je in slaap valt.

Maar kun je met je ogen open schaapjes tellen en er vermoeid door raken? Beide redacteurs hebben ervaring met het schaapjes tellen maar de digitale versie maakte ze niet meer slaperig. Ook heeft de app veel irritatiefactoren die ervoor zorgen dat je afgeleid wordt als je je probeert te focussen op het huppelende schaap. Zo irriteerde Lisa zich aan de knipperende advertentie bovenaan het scherm en kon Nienke zich niet concentreren op het tellen doordat de app dat zelf al deed. Vanavond tellen we de schapen maar gewoon op de ouderwetse manier!

Conclusie: De apps zorgen vooral voor veel lol. Maar slaperigheid… niet echt.

Hoe zat het ook alweer met blauw licht in beeldschermen?

Vaak horen we dat beeldschermen juist niet goed zijn voor het slapen. Volgens Taco Bos werken beeldschermen inderdaad negatief op je slaapritme omdat je hiermee onbewust de opkomst van het stofje melatonine vertraagt en dus minder slaperig wordt. Beeldschermen stralen blauw licht uit wat onze hersenen verwerken als daglicht. Mensen die oververmoeid zijn en veel beeldschermen gebruiken, vermoeien zichzelf dus eigenlijk nog meer door zichzelf telkens bloot te stellen aan het blauwe licht.

Allemaal leuk en aardig dus, die apps, maar zo effectief zijn ze niet geweest! Maar om nou onze smartphones en televisies uit te zetten twee uur voordat we gaan slapen, zien wij op de redactie ook niet zitten. Daarom nu een stukje software wat misschien wél effectief kan zijn: F.lux.

Deze software zal het blauwe licht in je beeldscherm dimmen of verminderen, waardoor je toch ongestoord naar Tweede Kamerdebatten of drukbezochte rotondes kunt kijken. Of je kunt misschien iets gaan kijken wat wel interessant is.

Als je merkt dat je langdurig last hebt van slecht in slaap vallen of van een slechte nachtrust, doe dan de online slaaptest en ga na of je misschien last hebt van een slaapstoornis.