Wie slecht slaapt, komt na een rondje googlen al snel op lavendel. Deze lekker geurende plant staat bekend om haar slaapverwekkende krachten. Maar waarom is lavendel het perfecte slaapmutsje? En hoe gebruik je lavendelolie het beste in de slaapkamer? Wij doken in de wereld van deze pimpelpaarse allemansvriend.

“De cumarinen in lavendel zorgen ervoor dat je beter slaapt”, legde Paula van Daalen, fytotherapeut en natuurgeneeskundig therapeut, eerder aan gezondNU uit. “Deze aromastof komt van nature voor in onder andere lavendel, rolklaver, kaneel en bergamot. Het lijkt mij ook niet onlogisch dat je meer droomt door lavendel. Je slaapt makkelijker in en kunt beter doorslapen, waardoor er ook meer REM-slaap is. Dat betekent dat je meer droomt. De geruststellende werking van lavendel zou ook kunnen zorgen voor betere dromen, rustiger en minder angstig.”

Van stress tot een slechte adem

Lavendelolie is niet alleen een fijn slaapmutsje, maar heeft nog meer gezonde krachten. Van Daalen: “Lavendelolie is heel veelzijdig. Als je het op de huid gebruikt, werkt het ontsmettend, antiviraal, antibacterieel en schimmelwerend. Daarnaast helpt het tegen spierkrampen en werkt het pijnstillend bij artrose, artritis en reumatische spierpijn. Verwerk het hiervoor in een olie en breng het aan op de huid. Als je een slechte adem hebt, kun je van lavendelolie een mondspoeling maken. Ook bij nervositeit en stress wordt lavendelolie veel gebruikt, omdat het ontspannend werkt. Lavendelolie maakt namelijk de gespannen energie vrij en brengt deze in harmonie. Op emotioneel gebied is deze olie geschikt voor overgevoelige en naar binnen gekeerde mensen die moeilijk met spanningen om kunnen gaan. Het werkt kalmerend en helpt opgekropte emoties vrijkomen. Daarnaast is het dus mild slaapverwekkend en verkort het de inslaaptijd. Ook werkt lavendel tegen migraine door stress, hartkloppingen en benauwdheid door stress.”

Zo gebruik je lavendel voor het slapen

Wil je de slaapverwekkende kracht van lavendel in de slaapkamer gebruiken, maar je weet niet hoe? Kies dan één van deze manieren:

  • Op je kussen. Laat een paar druppels op je kussen vallen en … Zzz!
  • In een brandertje. Druppel wat olie in een geurbrander of verdamper. Belangrijk is dat je aan de essentiële olie wat water toevoegt, zodat de geur zich langzaam door je huis verspreidt en niet verbrandt. Meestal hoef je niet meer dan vijf tot tien druppels toe te voegen voor het gewenste effect. Voorkom dat je brander ‘droogkookt’. Essentiële oliën zijn zeer gevoelig voor hoge temperaturen. Als je ze warmer laat worden dan 30˚C, dan verliezen ze hun werking en kunnen er zelfs schadelijke stoffen vrijkomen.
  • Op aromasteentjes. Deze steentjes zijn poreus waardoor ze de olie makkelijk opnemen en de geur lekker langzaam te verspreiden door de ruimte.
  • In je (voeten)bad. Als je in bad wilt met een essentiële olie, heb je altijd een beetje room of melk nodig. Anders vermengt de olie zich niet met je badwater, maar blijft het drijven als een laagje op het badwater. Dus ren naar de koelkast voor een pak melk, schenk een kommetje melk in en doe er ongeveer acht druppels van je favoriete olie bij. Ook een voetbad met essentiële olie opgelost in melk is heerlijk. Je hebt dan maar zes druppels nodig. Aan de slag!
  • Als kompres. Een kompres met essentiële olie is een goed idee als je echt even opgelapt moet worden. Je kunt kiezen voor een warm of een koud kompres. De warme variant zet je vooral in bij rugpijn, kramp, menstruatieklachten, gewrichtspijn en buikpijn. Een koud kompres stilt ook pijn, maar dan vooral bij hoofdpijn en koorts, een huidinfectie of verzwikking. Zo maak je een kompres: vul een bak met warm of koud water, voeg hier een kopje melk aan toe met daarin drie tot vijf druppels etherische olie opgelost. Laat een katoenen doek nat worden in de bak en knijp hem flink uit voor je hem op de pijnlijke plek legt. Dek de natte doek af met een theedoek. Laat het even lekker inwerken tot het kompres op lichaamstemperatuur gekomen is.
  • Als thee. Maak een kopje ontspanning met gedroogde kamille en lavendel. Laat het ongeveer vijf minuten in een thee-ei trekken.