<-- NIET ACTIEF -->

Als er één klacht is waarvoor we vaak bij de huisarts aankloppen, dan is het wel lage rugpijn. Bijna iedereen weet hoe vervelend deze zeurende of stekende pijn is. Ben je op zoek naar verlichting? Dan zijn deze 4 natuurlijke tips misschien precies wat je zoekt.

1. Neem je nachtrust serieuzer

Voldoende slapen is altijd een goed idee, maar zeker als je rugpijn hebt. In de tijd dat je op één oor ligt, heeft je zere onderrug tijd om te herstellen. Reden genoeg om je nachtrust extra serieus te nemen. Beweeg daarom overdag genoeg, ventileer je kamer, doe een ontspanningsoefening en leg minimaal een uur voordat je gaat slapen je laptop, telefoon en tablet weg. Kun je geen fijne slaaphouding vinden? Op je zij liggen, met één of beide knieën gebogen, is het minst vermoeiend voor je wervelkolom. Leg een kussen onder je bovenste knie om je lage rug extra te ontlasten.

2. Train je rug- en buikspieren tegen lage rugpijn

Word je geteisterd door lage rugpijn, dan sta je er waarschijnlijk niet om te springen om je rug- en buikspieren te trainen. Luister hiernaar en train deze spieren pas als je rugpijn over is. Na acute rugpijn is het advies om rugspieroefeningen niet eerder dan zes tot twaalf maanden na de pijn te doen. Ben je pijnvrij? Klop dan aan bij een expert – zoals een fysiotherapeut – voor een serie oefeningen om je core te trainen. Dit zijn alle spieren van je onderlichaam; je buik, onderrug en bekken. Zo verklein je de kans op lage rugpijn.

3. Zorg voor een goede zithouding

Bij een zeurende onderrug is de kans groot dat je zithouding niet optimaal is. Je lichaam krijgt dan niet de mogelijkheid om de druk goed te verdelen. Let daarom extra goed op je houding. Zit rechtop, laat je schouders ontspannen hangen en neem een zithoek van negentig graden aan. Zorg dat je lage rug goed ondersteund wordt, een kussen kan hierbij helpen. Sta gedurende de dag ook regelmatig even op. Geen mens – en dus ook geen rug – wordt blij van de hele dag zitten.

4. Blijf in beweging tegen lage rugpijn

Dat je je core beter niet kunt trainen als je rugpijn hebt, betekent niet dat je net zo goed in bed kunt gaan liggen. Het herstel duurt hierdoor vaak alleen maar langer. Zoek liever een vorm van beweging die je niet te veel pijn geeft. Denk aan fietsen, zwemmen of wandelen. Als je rug al langer dan drie maanden een zwakke plek is, is het verstandig om verder te kijken dan alleen rug. Soms spelen psychologische factoren een rol en is er een andere aanpak nodig.

Benieuwd wat meestal de oorzaak van lage rugpijn is? Je leest het hier.