<-- NIET ACTIEF -->

Rimpels geven een gezicht karakter. Toch zijn we kraaienpootjes, fronsrimpels en hangende mondhoeken liever kwijt dan rijk. Maar hoe? Met deze oefeningen train je de spieren in gezicht en kun je rimpels voorkomen. Naar de sportschool hoef je hiervoor niet, vijf minuten per dag voor een spiegel is al voldoende.

We trainen onze benen door te lopen, onze armen door te tillen en onze buik met buikspieroefeningen. Alleen ons gezicht slaan we over. Net zoals je de rest van het lichaam, kun je ook de spieren in je gezicht versoepelen of verstevigen. En door deze vijftig (!) spieren te trainen, wordt ook de onderhuidse bloedsomloop gestimuleerd. Hierdoor ziet je huid er glanzender en gezonder uit. Begin de dag of nacht goed met deze vijf oefeningen:

1. Anti-onderkin

Ga recht voor de spiegel staan met je hoofd rechtop, de schouders laag en ontspannend. Steek nu je mond wijd open en je tong zo ver mogelijk naar voren uit je mond. Zo komt je onderkaak dichterbij je hals. Herhaal deze oefening tien keer.

2. Vollere lippen

Druk de lippen tegen elkaar en duw ze overdreven ver naar voren, alsof je een kus wilt geven. Houd een maximale spanning, alsof de twee neusvleugels bij elkaar komen. Laat vervolgens de spieren los. Doe deze oefening tien keer en stop wanneer de spanning te sterk wordt.

3. Vrolijke mond

Met deze oefening kun je trieste mondhoeken voorkomen. Ga voor de spiegel staan en druk de gesloten lippen tegen de tanden. Maak vervolgens een zo breed mogelijke glimlach. Houd deze oefening een paar seconde vol.

4. Wel nadenken, geen denkrimpel

Tussen de ogen, bij de neuswortel zit het een krachtig spiertje, de procerus. Sta voor de spiegel, raak met je middelvingers het gebied tussen de ogen aan en til de wenkbrauwen op. Je voelt dat de procerus zich aanspant. In feite is het precies het punt waarop de bril steunt. Bij deze oefening moet je dus proberen de bril te laten bewegen, met alleen behulp van de procerus.

5. Geen kraaienpootjes

Ga voor de spiegel staan en observeer goed de bovenkant en de zijkant van de schedel. Probeer vervolgens de slapen te laten bewegen, terwijl je druk uitoefent op de bovenkant van de kaak en de buitenkant van de ogen.

Tip: Heb je de oefeningen onder de knie? Doe ze dan tot het moment dat de spier warm wordt.