<-- NIET ACTIEF -->

Opstaan en gaan met die banaan. Dat is het motto van Lienke de Jong, oprichter van het ochtendplatform Dear Good Morning. Als sporter en ochtendgek heeft ze één missie: van elke Nederlander een ochtendmens maken. Want van vroeg opstaan word je echt gelukkiger en fitter. Wat kunnen we van haar leren? Dit zijn haar gouden tips.

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht dat ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Lienke de Jong, ondernemer, sporter, presentatrice en oprichter van het ochtendplatform Dear Good Morning, haar tips om gezonder, fitter en gelukkiger te zijn.

1. Stop met snoozen

Lienke de Jong: “Door snoozen verstoor je je nachtrust en slaapcyclus. Het maakt het alleen maar lastiger om energiek uit bed te komen. Stop dus per direct met snoozen, hoe moeilijk het ook is. Uiteindelijk ga je er alleen maar meer baat bij hebben om direct op te staan zodra je wakker wordt. Zie het als een soort challenge die je elke ochtend kan behalen. Je eerste overwinning.”

2. Focus op je nachtrust

“We zijn vaak bezig met sport en voeding, maar slaap is naast deze twee elementen net zo belangrijk voor een gezonde levensstijl. Door de focus te leggen op je slaap, zul je merken dat sporten beter gaat en je je voeding meer onder controle hebt. Je zit beter in je vel en kunt beter omgaan met stress en vervelende situaties. Neem je slaapuren eens onder de loep en vooral hoe je je gedurende de dag voelt. Ben je snel moe en geprikkeld? Zorg dat dan je meer slaapuren pakt. Je kunt de gebruikelijke 7-9 uurtheorie aanhouden. Daarmee kun je gaandeweg ontdekken of je genoeg hebt aan 7 uur slaap of juist aan 9 uur.”

3. Sport in de ochtend

“Door te sporten in de ochtend maak je het stofje endorfine aan, waardoor je je gelukkig en gemotiveerd zal voelen. Dit gevoel neem je de hele dag mee waardoor je dag ineens een stuk positiever en energieker wordt. In de avond kun je dan makkelijker ontspannen omdat je je beweging al hebt gehad in de ochtend. Daardoor slaap je ook sneller en beter, wat weer goed is voor tip 2.”

4. Leef niet met strenge restricties

“Door jezelf dingen te verbieden, wil je het juist. Als ik tegen mezelf zeg: de hele maand geen chocolade meer, kan ik alleen nog maar denken aan chocola. Restricties werken juist averechts. Je kunt beter met jezelf afspreken om bepaalde voeding minder te nuttigen, maar ‘ban’ het niet uit je leven. Juist één koekje eten in plaats van het hele pak, gaat je een motiverend gevoel geven. Het is je gelukt!”

5. Doe wat werkt voor jou

“Iedereen is anders. Wat voor de één goed werkt, kan voor een ander totaal niet werken. Je kan dieet-boeken, sportschema’s en voedingsdagboekjes overnemen, maar gebruik het ter inspiratie. De één heeft meer beweging, rust of voeding nodig dan de ander. Ga op zoek naar je eigen levensstijl. Waar word jij gelukkig van? Wat werkt voor jou? Heb letterlijk schijt aan de mening van anderen en volg je eigen koers.”

6. Zorg voor een motiverende omgeving

“Ook al doe je het voor jezelf, zorg voor een motiverende omgeving. Vraag je vrienden je te supporten en verwen jezelf met iets leuks als iets je lukt. Support anderen en krijg het terug!”

Meer tips nodig om te leren hoe je iedere dag fit en energiek begint? Het allereerste boek van Lienke de Jong, Dear Good Morning, ligt nu in de winkel. In dit boek lees je het geheim achter succesvolle ochtendmensen in vier simpele stappen.

 

Foto: Jordi Sloots

Lees meer over dit onderwerp