<-- NIET ACTIEF -->

Geen tijd om naar een natuurwinkel te sprinten? Ook met supermarkt-superfoods kun je het weekend fit en energiek beginnen. Vijf tips van voedselspecialist Monique Dekker.

Even een opfrissertje. Wat zijn superfoods?

“Superfoods zijn die natuurlijke voedingsmiddelen die bomvol mineralen, vitamines, goede vetten, aminozuren en antioxidanten zitten. Bekende zijn de niet-westerse gojibessen, chiazaadjes en tarwegras. Dat superfoods bekender worden, betekent niet ze voorheen niet bestonden. We hadden die eigenschappen en de naam gewoon nog niet ontdekt.”

Hoe krijg je zoveel mogelijk superfoods binnen?

“Als je gevarieerd eet, krijg je automatisch superfoods binnen. Spits je dus niet alleen op chiazaadjes, want dan kom je niet ver. Eet van alles wat en varieer in je voedingsmiddelen.”

Welke superfoods kun je in je ontbijt stoppen om fit en energiek voor de dag te komen?

  • Tomaat: “In een verwarmde tomaat zit veel lycopeen, meer dan in een koude tomaat. Dit antioxidant beschermt mogelijk tegen prostaatkanker.”
  • Zalm: “De omega 3-vetten uit de zalm ondersteunen je hersen- en oogfunctie en een gezond cholesterolgehalte in je bloed.”
  • Ei: “Een ei zit boordevol vitamines, mineralen en aminozuren (eiwitten). Die heb je nodig voor iedere cel in je lijf: organen én spieren. De vitamines (B12 en D) dragen bij aan je energievoorziening en ondersteunt je weerstand. Mineraal fosfor helpt bij je koolhydraat-, eiwit- en vetstoffeling. Seleen draagt bij de ontwikkeling van zaadcellen en gezond haar.”
  • Avocado: “Bevat veel enkelvoudige onverzadigde vetzuren, helpt net zoals bij zalm voor een gezond cholesterolgehalte. Kalium beschermt tegen een hoge bloeddruk.”
  • Boerenkool: “Boerenkool eten draagt bij aan je weerstand, bloedstolling en een gezonde huid. Het zit boordevol ijzer, vitamines en mineralen.”

Hoe kun je die ingrediënten met elkaar combineren?

“Van een geklutste ei, gerookte zalm, blokjes tomaat en avocado kun je heel lekkere ontbijtmuffins maken. Meng alles door elkaar, verdeel het over een aantal muffinvormpjes en bak ongeveer twintig minuten op tweehonderd graden in de oven. Lekker met een beetje geraspte kaas.

Als drankje kun je een green smoothie maken. Blender een banaan, drie flinke handen boerenkool, glas amandelmelk en een paar dadels. Wil je een extra voedzaam ontbijt? Dan kun je speltbrood of volkorenbrood toevoegen. In volkorenbrood zitten veel vezels, goed voor de darmflora.”

Meer lezen over gezonde voeding? Meld u aan voor onze nieuwsbrief Lekker Gezond »