Urineverlies

Plassen wordt gecontroleerd door de zenuwen. Bij toenemende druk in de blaas ontstaat er een gevoel van aandrang. Soms wordt deze reactie niet goed gecontroleerd wat leidt tot urineverlies. Wat kun je eraan doen?

Algemeen | Klachten | Behandeling | Oorzaken van urineverlies | Tips & vragen

Algemeen

Bewuste blaasreactie

Dagelijks produceren we ongeveer anderhalve liter urine die via de urineleiders naar de blaas vloeit. De blaas heeft een capaciteit van 900 milliliter, maar bij een vulling van 400 milliliter voelen we al aandrang om te plassen. Normaal wordt deze reactie bewust gecontroleerd.

Ongewild urineverlies

Mensen die last hebben van urineverlies lukt het niet om de urine op te houden. Dan lekt er dus ongewild urine weg. Daarnaast is er ook veel aandrang om te plassen als de blaas nog niet gevuld is. Een op de dertig volwassenen heeft hier wel eens last van.

Ook op jonge leeftijd

Incontinentie komt overigens niet alleen voor bij oudere mensen, ook op jongere leeftijd kun je last hebben van deze kwaal.

Klachten

Klachten bij urineverlies

Er zijn verschillende vormen van incontinentie met hun eigen klachten. We onderscheiden:

  • Aandrangincontinentie (urge-incontinentie): Plas kan niet lang worden opgehouden en het toilet wordt vaak niet gehaald als er aandrang is.
  • Stressincontinentie: Er is sprake van urineverlies bij druk op de buik door bijvoorbeeld hoesten, niezen en inspanning (tillen).
  • Overloopincontinentie: Door het ophouden van urine ontstaat er een vergrote en ongevoelige blaas waardoor er ook urine lekt als de blaas niet vol zit.

Aandrang

Een normaal functionerende blaasspier ontspant zich totdat de blaas met ongeveer 400 milliliter gevuld is. Dan ontstaat er een aandrang om te plassen die we meestal nog kunnen uitstellen. Bij iemand die incontinent is, lekt er ongewild urine weg. Mensen die ongewild urine verliezen kunnen die aandrang niet uitstellen, waardoor de urine weglekt. De mate van urineverlies verschilt per persoon. Dit kan variëren van elke dag een beetje tot zoveel urineverlies dat het tot een sociale handicap leidt.

Behandeling

Zelf doen bij urineverlies

Bij ernstige incontinentie is het raadzaam een arts te raadplegen. Maar er is een aantal dingen die je zelf kunt doen:

  • Drink anderhalve liter vocht per dag. Door bijvoorbeeld elk half uur een glas water te drinken train je de blaas en blijft je blaasfunctie goed. Als je exact wil weten hoeveel je moet drinken, deel dan je lichaamsgewicht door 30.
  • Mensen met stressincontinentie kunnen baat hebben bij oefentherapie van de bekkenbodemspieren.
  • Zorg voor een goed afweersysteem; een goede weerstand ondersteunt de blaasfunctie.

Stappenplan: train je bekkenbodemspieren

Gebruik onderstaande stappenplan om je bekkenbodemspieren te trainen.

  1. Zoek je bekkenbodemspieren. Je voelt ze als je doet alsof je iets vasthoudt met je vagina.
  2. Span deze spieren voor vijf seconden en til ze dan langzaam nog hoger op. Laat ze vervolgens beetje bij beetje zakken en doe dit vijf keer achter elkaar.
  3. Herhaal deze techniek een paar keer per dag.

Oorzaken van urineverlies

Er bestaan meerdere oorzaken voor urineverlies. Hieronder staan een aantal genoemd.

Zwangerschap

Het weefsel van de bekken kan uitrekken waardoor er een verzakking van de vaginawand ontstaat. Wanneer er een deel van de urineleider of blaas wordt meegenomen ontstaat er aandrang en soms incontinentie.

Overgang

Vrouwen in de overgang krijgen soms last van een prikkelbare blaas. Dit ontstaat door overgevoelige en samentrekkende blaasspieren.

Menopauze

Door een verlaagd oestrogeengehalte wordt de klep aan de uitgang van de blaas zwakker. Ook hierdoor kan urineverlies optreden.

Tips & vragen

Artikelen in het dossier

Stresssituaties? Er is iets ter ondersteuning

Lekker in je hangmat, luieren aan het strand … kon dat maar altijd. Maar soms neemt de druk toe en kan het moeilijk zijn...

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond