Een strakke buik wil iedereen. Maar uren zweten in de sportschool wil niemand. Gelukkig is er nog een optie. gezondNU verzamelde eenvoudige oefeningen en tips waarmee je in 15 minuten een strakkere buik kunt kweken. Verwacht geen wegsmeltende vetrolletjes. Wat wel? Meer buikspieren en meer energie.

Een strakkere buik staat in veel kleding mooi(er). Maar het is ook beter voor je gezondheid. Buikvet verhoogt namelijk de kans op welvaartsziekten. Denk hierbij aan diabetes en hart- en vaatziekten. Het vet rond de buikholte en rondom de organen is ongezond. Een stuk ongezonder dan het vet dat direct onder de huid zit. Dit komt omdat in buikvet schadelijke stoffen zitten die voor een groot deel in de lever terechtkomen. Het gevolg? De processen in je lichaam, zoals je hormoonhuishouding, raken verstoord. Ga aan de slag met je buik met deze tips.

Doe de fiets (3 minuten)

Deze oefening lijkt wel gemaakt voor ons Nederlanders, alleen heb je er geen stalen ros voor nodig. Het traint je onder- en bovenbuikspieren en is een effectieve vetverbrander.

Doen: Zoek een zachte ondergrond en ga op de grond liggen. Leg je handen achter je hoofd en breng je benen in een hoek van 45 graden. Strek je linkerbeen en buig je rechterbeen. Draai vervolgens je torso en probeer met je rechterelleboog je linkerknie te raken en andersom. Het is belangrijk dat je hoofd niet de grond raakt. Herhaal deze oefening tot de 5 minuten voorbij zijn. Even pauzeren mag gerust.

Minder zout – 1 minuten

Zout helemaal uit je voedingspatroon schrappen is te rigoureus. Maar met zout houd je vocht vast en dat zorgt voor een opgeblazen gevoel. Maak er daarom een gewoonte van om minder zout te eten. Je merkt al snel verschil.

Doe als Doutzen – 5 minuten

Het geheim van model Doutzen Kroes is touwtje springen. Waar ze ook is, er zit altijd een springtouw in haar koffer. Je traint hiermee namelijk je hele lichaam en het is een snelle vetverbrander.

Doen: Zorg dat het springtouw de juiste lengte heeft en beweeg het touw vanuit je polsen. Begin met een minuut springen en daarna een halve minuut rust.

Verbeter je houding – 2 minuten

Sta je standaard met je schouders naar voren en met een holle rug? Dan lijk je automatisch een stuk minder slank en je buik veel boller. Een goede houding is het halve werk.

Doen: Zet je voeten stevig op de grond en doe alsof je in beide handen een zware boodschappentas hebt. Strek hierbij je armen volledig. Kijk in de spiegel wat dit met je houding doet. Laat vervolgens de denkbeeldige tassen los en probeer je schouders naar achter te houden.

De kaars – 5 minuten

Voor vrouwen is het lastiger om de lage buikspieren te trainen. Je kent het wel, de plek net boven je broekriem. Deze oefening helpt om ook daar vet te verbranden en meer spieren te kweken.

Doen: Je kunt voor deze oefening gewoon op de grond blijven liggen. Leg je handen onder je billen en strek je benen in de lucht. Ontspan je bovenlichaam en beweeg dan langzaam je benen naar de grond. Probeer hierbij je buikspieren aan te spannen. Het is de bedoeling dat je benen net niet de grond raken.  Ga dan weer met je benen omhoog en herhaal de oefening.