<-- NIET ACTIEF -->

Als alle pepernoten, kerstkransjes, glazen wijn en oliebollen straks weer achter de rug zijn, snakt je lichaam vooral naar minder én gezond. Een detoxkuur kan dan helpen. Doe je dit voor het eerst? Dan is het slim om eerst dit artikel te lezen. We behoeden je voor de grootste fouten die je kunt maken tijdens een detoxkuur.

Fout 1: Het doel niet kennen

Het is een misverstand dat het doel van een detoxkuur enkel en alleen het reinigen van je lichaam is. Nee, detoxen doe je voor véél meer. Zo is een detoxkuur bedoeld om jezelf een mentale reset te geven en bewuster te worden van wat je eet en je gedrag daar omheen. Detoxen doe je op een goede manier als je een bewuste periode jezelf op gezonde voeding trakteert. Je helpt als het ware je lijf een handje. Zeker als je een periode met veel verzadigde vetten, alcohol en suikers achter de kiezen hebt.

Fout 2: Je alleen op sapjes focussen

We kennen allemaal de verschillende groente- en fruitsapjes. Maar er zijn veel meer mogelijkheden dan alleen maar sapjes drinken om te detoxen. Focus je dus niet alleen op sapjes, want als je een week lang alleen maar groenten en fruit drinkt, kom je zeker voedingsstoffen tekort, zoals eiwitten. Daarbij is kauwen altijd beter dan drinken, omdat je zo in één keer meer binnenkrijgt dan nodig. Door te kauwen maken we speeksel aan en kan ons eten beter verteerd worden. Als je goed en rustig kauwt voorkom je ook het krijgen van een opgeblazen gevoel.

Fout 3: Denken dat je niets mag eten

Door de bekende sapjes en kuren denk je bij detoxen al snel dat je niets meer mag eten. Gelukkig hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Je kunt ook detoxen door bijvoorbeeld een paar weken lang meer groenten of elke dag een ander soort te eten. Zo hoef je geen honger te lijden en doe je je lichaam toch een plezier. Laat snelle koolhydraten die in koek, snoep, toetjes, wit brood, witte rijst en pasta zitten even links liggen en vervang ze door de volkoren varianten. Zet ook vetten en eiwitten op het menu, zoals olijfolie, vette vis, noten, zaden, peulvruchten, groene groentes en fruit.

Fout 4: Detoxen gebruiken om af te vallen

Op de lange termijn is detoxen niet bedoeld om af te vallen. Zodra je weer teruggaat naar je normale eetgewoonten komen die kilo’s er gewoon weer bij. Gebruik detoxen daarom niet om af te vallen. Uiteindelijk zul je met gezond en gevarieerd eten, meer bewegen en goed slapen meer bereiken.

Fout 5: Te lang detoxen

Als je een periode bewust gezond wilt eten of bijvoorbeeld een week lang verdund appelazijn, warm water met citroensap of kruidenthee drinkt, dan is daar niets mis mee. Maar zorg ervoor dat je niet een te lange periode eenzijdig eet en drinkt. Dan wordt het ongezond en ga je tekorten oplopen. Een zo gevarieerd mogelijk voedingspatroon en elke dag minimaal twee liter water drinken, blijft het allergezondste voor ieder lichaam.

Lees meer over dit onderwerp