<-- NIET ACTIEF -->

Een gezond en gelukkig leven begint als je het aan Charlotte Labee vraagt met het voorschotelen van de juiste voeding voor je brein. Want een fit brein, betekent een fitte jij. Met ons deelt ze de ingrediënten die onmisbaar zijn in haar keuken. Van groene groenten tot kurkuma.

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer vertelt Charlotte Labee, orthomoleculair deskundige en schrijver van het boek Brain Food, welke producten een ereplek hebben in haar keukenkastjes:

1. Saffraan

Charlotte Labee: “Ik ben fan van kruiden! Veel kruiden kunnen een helend effect hebben op ons brein. Denk bijvoorbeeld aan saffraan, wellicht niet iets wat standaard in je keukenkastje te vinden is. Saffraan wordt ook wel het rode goud voor de hersenen genoemd. Dat is niet voor niets, want dit is het duurste kruid ter wereld. Voor 1 kilo saffraan zijn ongeveer 150.000 bloemen nodig. Alles wordt met de hand geplukt, waardoor je snapt waarom de prijs zo hoog is. Dit rode goud is ook heel waardevol voor ons brein, met als belangrijkste kenmerk dat je er rustiger van wordt. Uit onderzoeken blijkt dat het helpt bij depressies en dat de werking zelfs minstens zo goed is als dat van antidepressiva. Saffraan vermindert angsten en paniekaanvallen en zorgt voor een rustig hoofd.”

2. Groene groenten

“Mijn koelkast ligt vol met groenten, in alle soorten, maten en smaken. De kleur groen voert de boventoon. En groen is in veel soorten terug te vinden. Denk aan biologische spinazie, boerenkool, verschillende soorten kolen, spruitjes, sperziebonen en broccoli. Ik raad iedereen altijd aan minimaal 500 tot 800 gram groenten te eten. Dat is wat we nodig hebben, dag in dag uit. Vaak hoor ik dat mensen groenten niet lekker vinden. Dit herken ik, want ik was nooit dol op groenten. Maar sinds ik weet wat ze voor mijn systeem en goed voelen betekenen, ben ik er anders naar gaan kijken. Mijn mindset is veranderd en daardoor mijn smaak ook. Het is mooi hoe je je brein daarin kan herprogrammeren, zodat groenten eten een feestje wordt en geen straf.”

3. Noten en zaden

“Noten en zaden zijn voor mij onmisbaar in de keuken. Ik heb potten vol ervan staan en een hele lade vol. Van walnoten, tot pompoenpitten, cashewnoten, pistachenoten, lijnzaad, chiazaad en ga zo maar door. Dit is het beste tussendoortje wat je jezelf kunt geven en wat het meest voedzaam is, is dan ook een handje noten. Wist je dat pistachenoten goed zijn voor de aanmaak van serontine? En dat zorgt er weer voor dat melatonine wordt aangemaakt. Met een handje pistachenoten slaap je dus stukken beter.”

4. Paardenbloem

“Dit kruid wordt in Nederland nog altijd vaak als onkruid gezien en ook als zodanig behandeld. Zonde, want de paardenbloem is heel waardevol voor onze hersenen en gezondheid. Zo werkt het kruid bloedzuiverend, ontstekingsremmend en helpt het om gifstoffen kwijt te raken. Heel bijzonder is ook de hoeveelheid eiwitten; weinig planten bevatten er zoveel als de paardenbloem en dat maakt dit kruid uniek in zijn soort. Je kunt van de paardenbloem alles gebruiken, van de wortels tot de bladeren en van de steel tot het sap.”

5. Omega 3-olie voor je brein

“Iedere dag neem ik twee lepels van deze olie, wat ik ook wel het het goud voor onze hersenen noem. Ook gebruik ik het als sladressing. Meng het met diverse verse kruiden, wat peper en zeezout en je dressing is klaar. Onze hersenen hebben DHA nodig om te kunnen ontwikkelen, want het is niet voor niets de bouwsteen van ons brein. Dit komen we over het algemeen veelal tekort in Nederland, omdat we te weinig vette wilde vis eten.”

6. Knoflook en uien

Knoflook en ui zijn rijk aan mineralen die we nodig hebben voor een gezond en fit brein. Zo draagt het mineraal chroom bij aan een gebalanceerde insulineaanmaak, wat ervoor zorgt dat je niet teveel vetten en suikers opslaat. Chroom is daarnaast bepalend voor de opname van tryptofaan, de voorloper van het gelukshormoon serotonine. Misschien word ik daarom altijd zo gelukkig van een tomatensalade met ui, olijfolie en knoflook! Dit is namelijk een krachtige combinatie om te eten.”

7. Kurkuma

“Van deze geelwortel en familie van de gember, ben ik echt fan. Niet alleen vanwege de ontstekingsremmende werking, maar ook omdat je er heerlijke golden milk mee kunt maken. Deze drink ik iedere dag voor een verhoogde weerstand en meer energie. Om beter te slapen, kun je golden milk in de avond drinken. Strooi je weleens wat kurkuma over je eten? Dit heeft niet veel zin. Een nadeel van kurkuma is dat het lastig opneembaar is in het lichaam. Dat verandert wanneer je het kruid combineert met peper, vervolgens goed kookt en er wat olie, het liefst kokosolie, aan toevoegt. Dit maakt de opneembaarheid tot wel 1000 keer beter.”

8. Seizoensgroenten

“Eten doe ik volgens de seizoenen. in het najaar is dat voor mij altijd de pompoen. Hier kun je rijkelijk mee variëren, van ontbijt, lunch, koekjes tot diner. De groenten en fruit uit het betreffende seizoen zijn voor ons het meest voedzaam. De natuur geeft ons dan namelijk de meeste voedingsstoffen voor die periode van het jaar mee. De voedingsbehoefte is in de zomer vele malen anders dan in de winter.”

9. Extra vierge olijfolie

“Bij mij gaat olijfolie overal doorheen, van soepen tot salades,” aldus Charlotte Labee. “De vetten in olijfolie zijn onmisbaar voor ons brein en lichaam. Jarenlang zijn we bang gemaakt voor vet eten, maar het is het belangrijkste wat we elke dag nodig hebben. Het is zo zonde dat deze belangrijke voedingsstoffen, dus de gezonde vetten, uit vele diëten worden geschrapt. Daar worden onze hersenen totaal niet blij van.”

10. Eieren

“In eieren zit choline, wat enorm belangrijk is voor de gezondheid van onze hersenen. Ik ben zelf dol op een ei, want je kunt er lekker mee variëren. Wel is het van belang dat je weet waar je eieren vandaan komen. Welk voer hebben ze gehad? Hoe leven ze? Een kip die geen gelukkig leven heeft zal geen goede eieren voor ons brengen.”

Lees meer over dit onderwerp