<-- NIET ACTIEF -->

Je hebt vreselijk lekkere trek, maar je wilt verstandig doen. Dus kies je voor een licht tussendoortje; een rijstwafel – weinig calorieën en geen suiker. Maar is dat zo? Wat zit er naast gepofte rijst nog meer in de rijstwafel? Lekker Gezond duikt in de rijstwafels.

Rijstwafels zijn verslavend lekker. Zeker als je ze belegt met avocado en ei. Of zalm en rucola. Of gewoon, met een dikke laag pindakaas met iets sambal. Roomboter met zeezout, of graskaas … Hadden we al gezegd dat ze verslavend lekker zijn? En omdat die wafel bijna niets weegt, voelt het ook nog als licht verteerbaar en dus een perfect tussendoortje.

Gepofte rijst met snufje zout

Waar wij allereerst benieuwd naar zijn: hoe komt die rijstwafels zo licht? Om te beginnen bij het begin; de wafels worden gemaakt van zilvervliesrijst of witte rijst. Onder hoge druk wordt de rijst tot poppen gebracht. Hoe sneller de rijst poft, hoe lekkerder. Daarna wordt de gepofte rijst samengedrukt en op maat gesneden. Ook worden andere ingrediënten zoals zout, maïs, sesamzaad toegevoegd. En in meergranen rijstwafels ook gierst, boekweit en quinoa.

Zijn rijstwafels gezond?

Een rijstwafel is een goede bron van vezels. Ook bevat een rijstwafel ondanks zijn vederlichte gewicht, relatief veel kalium en magnesium. Zeker als je de wafel belegt met gezonde ingrediënten als een groentespread of een ongezoete notenpasta, heb je een gezonde snack in handen. Een goede vervanger voor een koekje, dus. Hoewel een rijstwafel een goede bron van vezels is, kun je het niet vergelijken met een volkoren boterham. Het is zeker geen vervanger. Een boterham bevat meer vezels en mineralen.

Rijstwafels en arseen

Maar we zijn er nog niet. In rijst kan namelijk de giftige stof arseen voorkomen; een zwaar metaal dat door milieuvervuiling in voedingsmiddelen terechtkomt. Rijstplanten nemen arseen op uit de bodem en water. Dit is niet te voorkomen. De hoeveelheid arseen in onze voeding moet zo laag mogelijk zijn omdat in hoge dosering arseen gevaarlijk is. Rijst of rijstwafels eten is geen probleem, maar wissel het af met andere producten. Je kinderen de hele dag rijstwafels laten eten, is een minder goed idee. Uit voorzorg wordt geadviseerd niet elke dag rijstwafels, rijstmelk en rijst te geven aan kinderen.

Hoeveel rijst zit er in een rijstwafels?

Natuurlijk zit er rijst in een rijstwafel, maar hoeveel? Wij zetten een paar merken op een rij. De rijstwafel naturel is in deze vergelijking het uitgangspunt.

Rijstwafel (naturel, Jumbo): 99,3% uit bruine rijst, 0,2% zeezout
Rijstwafel (Naturel, Plus): 99,1% zilvervliesrijst en 0,7% zeezout
Rijstwafel (naturel, Zonnatura): 99,8 % zilvervliesrijst, 0,2% zeezout
Rijstwafel (Naturel, Albert Heijn): 99,8 % zilvervliesrijst en 0,2% zeezout
Rijstwafel (Naturel, Lima): 99,7% zilvervliesrijst en 0,3% zeezout

Conclusie: Een rijstwafel kun je beter niet als lunch eten, maar is wel een perfecte vervanger voor een koekje of andere snack. Als tussendoortje mag die dus zeker op het menu staan, maar wissel het vooral ook af met bijvoorbeeld rauwkost of noten.

Lees meer over dit onderwerp