Ben je in nood of getuige van een levensbedreigende situatie? Dan bel je natuurlijk direct alarmnummer 112. Maar wat moet je doen als je doof of slechthorend bent? Dan is er nog een andere manier om de hulpdiensten razendsnel te bereiken. Wij leggen je alles uit over de Tolkcontact-app.
De Tolkcontact-app is niet alleen te gebruiken voor mensen met een slecht gehoor, maar ook als je een spraakbeperking hebt. De app kan je downloaden op je mobiel, tablet of laptop en zorgt ervoor dat je met tekst een noodoproep kan doen bij alarmnummer 112. Handig!
Hoe werkt de Tolkcontact-app?
Wanneer je de Tolkcontact-app downloadt, vind je een knop waar het alarmnummer 112 opstaat. Wanneer je dit nummer belt, wordt er rechtstreeks verbinding gemaakt, zonder de tussenkomst van een tolk. Je hebt meteen een medewerker van de alarmcentrale aan de telefoon en communiceert via tekst. Je kan met de medewerker spreken, maar je kan het ook typen. De medewerker zal altijd antwoorden door tekst te typen. Degene met wie je praat, blijft aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.
112 bereiken via sms
In de app is het alarmnummer ook te bereiken met een sms, want stel: je bent in een noodsituatie en je hebt politie, brandweer of ambulance nodig, maar je bent niet in staat om te bellen naar 112. Dan kan je e-sms (ook wel emergency-sms) gebruiken. Gebruik je e-sms met een Android toestel, dan verstuurt je mobiele telefoon zelfs je precieze locatie naar de meldkamer. De politie, brandweer of ambulance weet dan waar je bent, zodat je snel geholpen kan worden. Wil je e-sms gebruiken, dan moet je je eenmalig aanmelden. Hier lees je hoe je dat gemakkelijk doet.
Chatten met de politie
Niet doof, geen slecht gehoor of spraakbeperking, maar wil je gewoonweg niet bellen? Dan kan je ook gebruik maken van de 112NL app. Door deze app is de meldkamer van de politie, brandweer en ambulance niet alleen te bereiken door te bellen, maar ook door te chatten. De 112NL-app is te downloaden op je telefoon en daarin kun je je persoonlijke kenmerken aangeven. Deze worden bij een melding via de app ook meegestuurd naar de meldkamer, waardoor de centralist je beter en sneller kan helpen. Ook je locatie wordt automatisch naar de meldkamer gestuurd.
Goed om te weten: de Tolkcontact-app en de 112NL-app zijn twee verschillende apps. De 112NL-app kan door iedereen gebruikt worden en heeft dus ook een functie waardoor mensen die doof of slechthorend zijn ook gebruik kunnen maken van de app. Maar de Tolkcontact-app is speciaal ontwikkeld voor mensen die doof of slechthorend zijn.
Op de website van Rijksoverheid lees je meer over de apps.
Volg ons ook op Instagram, Facebook en TikTok. Meer gezondnu? Neem dan een kijkje in het magazine en schrijf je in voor de nieuwsbrief.