Wat heeft plastic te maken met adhd, kanker en overgewicht? Heel veel, zeggen sociaal geoloog Marie Kranendonk en neonatoloog prof.dr. Janna Koppe. In gezondNU 4 lijkt het tweetal bijna opgelucht om hun verhaal over hormoonverstorende stoffen in plastic éindelijk eens te kunnen doen!

Van potjes tot tubes, van diepvriesdozen tot speelgoed. We leven in een plastic samenleving. En in al dat plastic zitten vaak hormoonverstorende stoffen die ongemerkt onze gezondheid kunnen dirigeren. Even voor de duidelijkheid: je valt er niet meteen dood van neer. Maar ze kunnen op den duur wel je gezondheid ontregelen. Verminder het plasticgehalte in je leven in 12 stappen.

  1. In verzorgings- en cosmeticaproducten zitten veel hormoonverstorende stoffen. Kies daarom liever voor natuurlijke, biologische cosmetica. Denk hierbij niet alleen aan make-up en gezichtscrème, maar ook aan tandpasta, parfum en deodorant
  2. Gebruik liever geen billendoekjes, hierin zitten veel parabenen en fenoxyethanol. Het beste is gewoon een nat washandje te gebruiken.
  3. Eet biologische producten om te voorkomen dat je restanten bestrijdingsmiddelen binnenkrijgt.
  4. In crèmes met een zonnefilter zitten vaak hormoonverstoorders. Zonnebrandproducten met minerale filter hebben de voorkeur. Ook gezichtscrèmes liever zonder UV-filter.
  5. In vlees en vis zitten meer dioxines en andere zware metalen dan in groente en fruit. Vandaar dat (wat vaker) vegetarisch eten de voorkeur heeft.
  6. Koop zo min mogelijk plastic speelgoed. Vooral in zacht plastic zitten veel weekmakers. Het beste is om te kiezen voor speelgoed gemaakt van ongeverfd, ongelijmd hout of ecologische stof. Was knuffels voor gebruik.
  7. Zorg voor een goede ventilatie in huis en kleed je huis zo veel mogelijk aan met natuurlijke, ongeverfde/gelijmde materialen. Hout, bamboe, kurk, kokos en sisal hebben een voorkeur boven bijvoorbeeld laminaat of vinyl (pvc).
  8. Laat meubels voor je ze in huis zet altijd luchten buiten of in een schuur. Het liefst zelfs enkele weken.
  9. In veel kledingstoffen zitten brandvertragers verwerkt, ook die kunnen hormoonverstorend werken. Datzelfde geldt voor de teflonlaag in anti-aanbak-pannen. Liever vermijden, er zijn gezondere alternatieven verkrijgbaar.
  10. Bewaar eten niet in plastic maar in glas.
  11. Gebruik liever geen luchtverfrissers (ook geen toiletblokje), omdat die juiste chemicaliën bevatten. De beste luchtverfrisser is beter ventileren.
  12. Azijn, milde zeep, citroen, lijnzaadolie en bijenwas zijn de gezondste schoonmaakmiddelen. Vlekkenoplossers, wasverzachters en chloor kun je beter de deur uit doen.

Belangrijke hormoonverstoorders:

  • Bisfenol A (BPA)
  • Ftalaten
  • Weekmakers
  • PVC
  • Broomhoudende brandvertragers
  • Benzeen/xyleen
  • Formaldehyde
  • Anilin
  • Lood
  • Chroom
  • Cadmium
  • Chloorhoudende paraffine

Let op! Deze lijst is niet compleet: voor meer informatie wecf.eu »

Wat heeft plastic te maken met adhd, kanker en overgewicht? Heel veel, zeggen sociaal geoloog Marie Kranendonk (Women in Europe for a Common Future) en neotatoloog prof.dr. Janna Koppe, (oprichtster van Ecobaby). In gezondNU 4 lijkt het tweetal bijna opgelucht om hun verhaal over hormoonverstorende stoffen in plastic éindelijk eens te kunnen doen!

Het artikel staat op pagina 54 in gezondNU april »