Koop je vaak meer producten dan dat op je boodschappenlijstje staan? Hele marketingstudies zijn eraan voorafgegaan: de schapindeling in de supermarkt. Marketingspecialisten hebben supermarkten zo ingericht dat je zo veel mogelijk geld besteedt. Voorkomen dat je in deze supermarkttrucs trapt? Deze slimme trucjes wil je kennen om een heleboel geld te besparen.
Valt er geld te besparen? Dan zijn wij Nederlanders er als de kippen bij. Supermarkten spelen hier slim op in met aanbiedingen, voordeelverpakkingen en kiloknallers. Maar zijn deze koopjes wel zo voordelig?
De manipulatie begint al voordat je de winkel in stapt
Winkelwagentjes zijn een slag groter dan tien jaar geleden en de kleine winkelmandjes zijn ingeruild voor een XXL-variant. Handig, want zo raakt je winkelwagentje minder snel vol en lijkt het alsof je niet zo veel mee naar huis neemt. Tegenwoordig hebben ook de winkelmandjes wieltjes. Ook hier is over nagedacht: je voelt niet hoe zwaar je gevulde winkelmandje aan het worden is waardoor je producten kunt blijven toevoegen. Alles voor het winkelgemak!
De gedachte achter het poortje
Is zelfs het poortje waardoor je de winkel binnenkomt een supermarkttruc? Ja! Dit poortje is bedoelt om je af te remmen. Niet voor niets dat deze poortjes altijd zo traag opengaan. Loop je langzamer de winkel in? Dan heb je meer tijd om het supermarktaanbod in je op te nemen. Dit vergroot de kans dat je meer aankopen doet.
Gezond beginnen met groente en fruit
Als je door de winkel loopt kom je als eerst langs de groente- en fruitafdeling. De reden hiervan? Je vult je mandje als eerste met gezonde producten waardoor je het gevoel krijgt heel gezond bezig te zijn. Het gevolg? Je staat jezelf sneller toe om wat minder gezonde producten mee te nemen. Andersom kan het ook: gedurende de route door de supermarkt heb je een aantal pakken koekjes, snoepjes en ander lekkers in je mandje gestopt. Tref je aan het einde van de route een schap groente of fruit aan? Dan is de kans groot dat je ter compensatie een bakje snacktomaten of een zakje mandarijnen aan je mandje toevoegt.
Lange supermarktroute
Is het je ooit opgevallen dat zuivel helemaal achterin de winkel staat en dat producten die je het vaakst nodig hebt door de hele supermarkt verspreid staan? De supermarktindeling is zo gemaakt dat je de hele winkel door moet om alles van je boodschappenlijstje af te kunnen vinken. Onderweg kom je niet geheel toevallig allerlei producten tegen die je eigenlijk niet nodig hebt, maar die wel héél verleidelijk zijn…
Dure producten op ooghoogte
Dat A-merken vaak op ooghoogte staan weten de meesten wel. Producten van het huismerk staan hier vaak tussen met etiketten die verdacht veel op de etiketten van A-merken lijken. Huismerkproducten en A-merken hebben voor een supermarkt de hoogste winstmarge. Maar wist je dat ook producten voor kinderen op kinderhoogte worden gelegd? Zelfs daar is dus over nagedacht.
De ingang van de winkel is rechts
Bij veel supermarkten loop je tegen de richting van de klok in. De meeste mensen zijn namelijk rechtshandig en houden een winkelmandje in hun linkerhand om met de rechterhand producten te kunnen pakken. Begin je rechts in de winkel en eindig je links? Dan kun je makkelijker producten aan je mandje toe blijven voegen en loop je dus met meer aankopen de winkel uit.
Rustige muziek
Misschien wel de beste supermarkttruc: rustige muziek afspelen. De kalme muziek die afgespeeld wordt heeft dezelfde functie als het trage poortje aan het begin van de winkel. Het zorgt ervoor dat je rustiger de winkel doorloopt met het gevolg dat je langer bij producten stilstaat. Er zijn zelfs onderzoeken die beweren dat het afspelen van langzame muziek de verkopen met 38% kan laten stijgen.
Goede aanbiedingen staan in het zicht
Aan de kop van elk gangpad staan pilaren met goede deals. Deze mik je vaak zonder twee keer na te denken in je mandje. Het is immers een goede deal, toch? Helaas is dit niet altijd het geval. Deze aanbiedingen bestaan vrijwel altijd uit A-merken die flink in de bonus zijn. Wat je hier niet ziet is dat vergelijkbare producten van het huismerk of een B-merk vaak nog goedkoper zijn dan het A-merkproduct dat in de aanbieding is. Welke producten wel écht goede deals zijn? Dat lees je hier.
Volg ons ook op Instagram, Facebook en TikTok. Meer gezondnu? Neem dan een kijkje in het magazine en schrijf je in voor de nieuwsbrief.