In de loop der jaren is ons eetpatroon flink veranderd. Niet van de één op andere dag en ook niet zonder de hulp van deze eetgoeroes. De meest gezonde en inspirerende voorbeelden zetten we voor je op een rij. Wie weet inspireren ze jou ook om je dromen te verwezenlijken.

1. Moerman: eten tegen kanker

Cornelis Moerman (1893 – 1988), huisarts in Vlaardingen, ontdekt door middel van proeven met duiven dat voeding enorm belangrijk kan zijn voor het afweersysteem van deze vogels. Op basis daarvan ontwikkelt hij een dieet voor mensen dat vandaag de dag nog steeds wordt ingezet bij kanker. Zijn visie werd in de beginjaren als zeer alternatief en omstreden beschouwd. Tegenwoordig is de Moerman-leer meer en meer ingeburgerd. Moerman zette daarmee voeding als medicijn op de kaart.

2. Anne Marie Reuzenaar en Carola van Bemmelen: anti-suiker-beweging

In 1960 ontdekken de Amerikanen hoe je uit maïs een goedkoop mengsel maakt dat smaakt als suiker. Ze noemden het High Fructose Corn Syrup oftewel fructoserijke maïssiroop. Tussen 1960 en 1990 stijgt de consumptie van maïssuiker in Amerika honderdvoudig, van 2 ons naar 20 kilo per persoon per jaar. Dat komt onder meer doordat Amerikanen steeds meer frisdrank zijn gaan drinken. In Nederland volgt een zelfde ontwikkeling, zij het iets minder heftig. Na de eeuwwisseling wordt geleidelijk duidelijk dat suiker misschien nog wel slechter voor je gezondheid is dan vet. De link suiker en de toename van overgewicht, ouderdomsdiabetes en kanker wordt gelegd. Er ontstaat een hele anti-suiker-beweging waarvan voedingsdeskundigen, waarvan Anne Marie Reuzenaar en Carola van Bemmelen als boegbeelden fungeren. Zij inspireren veel Nederlanders om toch tenminste hun suikergebruik te minderen.

3. Atkins: bedenker van koolhydraatarm eten

Koolhydraatarm eten mag dan helemaal een hype van nu lijken, de Amerikaanse cardioloog Robert Coleman Atkins ontwikkelde in 1972 al een succesvol afvalprogramma op basis van wetenschappelijk onderzoek. Atkins gebruikte het dieet ten tijde van zijn studie en promotie om zijn eigen overgewicht te bestrijden. In 1972 bracht hij zijn visie uit in boekvorm: Dr. Atkins’ Diet Revolution. Toen al werd het dieet populair, maar niet zo populair als in 2002. Met Dr. Atkins’ New Diet Revolution veroverde hij de wereld. Ondanks Atkins verwoede pogingen ons van de pasta en brood af te krijgen, lukt dat doorgaans maar even. Toch houdt het de gemoederen bezig, gezien het ongekende succes van boek Broodbuik. “Het graan van nu is zo gemodificeerd dat het ongezond is geworden”, stelt schrijver/ cardioloog William Davis. Alhoewel Davis vrij ver gaat in zijn beweringen over brood, lijken steeds meer mensen zich beter te voelen met minder brood. Het gaat dan niet alleen om koolhydraten, maar ook om de gluten die erin zitten.

4. Snoep verstandig, eet een appel

Voor deze ontwikkeling is niet één eetgoeroe aan te wijzen, maar het is wél erg belangrijk geweest. In 1974 had slechts twaalf procent van de jongens en meisjes van twaalf jaar een gaaf gebit, in 2004 was dat 88 procent. Campagnes zoals ‘Snoep verstandig, eet een appel’ hebben daaraan bijgedragen, maar vooral ook de toename van fluorbehandelingen bij de tandarts en fluor in tandpasta.

5. Gezonder zonder transvetten

Een andere belangrijke ontwikkeling is de afname van transvetzuren. In zo’n twintig jaar tijd is het met driekwart afgenomen. Doordat we minder ongezonde vetten binnenkrijgen, is het aantal mensen met hart- en vaatziekten gedaald met naar schatting drie- tot vijfduizend per jaar. Het aantal mensen dat hieraan overlijdt, is met duizend tot tweeduizend per jaar afgenomen.

6. Rineke Dijkinga: Denk niet ‘zwart-wit’

‘De beste dokter staat in de keuken’, met deze geuzenspreuk begint Rineke Dijkinga haar orthomoleculaire natuurgeneeskundige carrière, waarbij ze erop hamert dat een goede gezondheid begint met eerlijke voeding die je zelf bereidt met langzame koolhydraten, gezonde eiwitten, goede vetten, zonder e-nummers of toevoegingen zoals suiker, zout en bloem. Tegelijkertijd is zij ook iemand die, in tegenstelling tot veel foodies, tegen zwart-wit-denken is. ‘Zoals ieder mens mooie en minder mooie eigenschappen heeft, zo heeft elk voedingsmiddel zijn plussen en minnen.’ Klare voedingstaal, waar gezondNU zich graag bij aansluit.

Benieuwd naar meer belangrijke inspirators? Lees het in het juninummer van gezondNU.