Als je een probleem of klacht hebt, komt het vaak neer op veranderen; anders eten, bewegen en denken … Moeilijk! Fysiotherapeut Nathalie Schaafsma helpt je juist daarmee: ze kijkt naar het lichamelijke probleem van haar cliënten en luistert naar het hele verhaal. Aan haar de vraag: wat zijn je zes gouden tips? 

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht wat ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Nathalie Schaafsma, fysiotherapeut en ‘lijfstijlspecialist’, haar tips om je gezonder, fitter en gelukkiger te voelen.

1. Maak van je hart geen moordkuil

“Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat ik alles mag zeggen als ik het maar netjes doe. Nu tig jaar later draag ik deze wijze les nog steeds elke dag met mij mee. Ik zie om mij heen dat mensen dit niet altijd doen en wat er dan ontstaat is vaak opgekropte frustratie wat zich kan uiten tot fysieke- of mentale ongemakken. Natuurlijk heb ik ook weleens ongemakken gekend door juist wél iets te zeggen, maar gelukkig duurde dit dan nooit lang!”

2. Doe wat je wilt – gekletst wordt er toch

“Mijn opa en oma hadden altijd een soort van delfts blauw bordje boven hun telefoon hangen. Op dat bordje stond geschreven: ‘Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch’. Ik kan mij herinneren dat ik dit altijd las als ik bij mijn opa en oma op bezoek was. Uiteraard wist ik toen nog niet de achterliggende gedachte van deze tekst. Zelf vind ik die gedachte heel belangrijk en het komt overeen met mijn eerste gouden tip. Probeer altijd zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven, zo heb je volgens mij het minste last van jezelf of van anderen. ‘Mooie woorden zijn niet altijd waar en ware woorden zijn niet altijd mooi.’”

3. Omring je met positieve mensen

“Volgens mij zijn de meeste problemen die je hebt, de problemen van anderen. Natuurlijk kun je niet altijd zoals de Dalai Lama leven en zijn er uitdagingen op je pad maar zorg ervoor dat dit jouw zelf niet stagneert.

4. Neem je gezondheid niet voor lief

“Niemand anders dan jijzelf is verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Er zijn vele zaken die jezelf in de hand hebt en uiteraard hebben we ook een dosis geluk nodig. Ik zie dagelijks mensen die struggelen met hun gezondheid en zeggen had ik maar… Ik krijg vaak te horen; jij kunt makkelijk praten jij bent gezond. Men vergeet dan dat ik zelf ook veel investeer in mijn gezondheid.”

5. Niemand anders dan jijzelf weet hoe je voelt, handel hiernaar

“In de kliniek komen vaak cliënten voor langer bestaande klachten en/of een second opinion. Het verbaast mij dat veel cliënten zich laten wegsturen bij een collega zorgprofessional terwijl zij zelf heel goed voelen wat er aan de hand is. Vooral vrouwen zijn hier een kei in. Ze bagatelliseren hun klachten en denken snel dat ze zeuren. Niet doen, vertrouw op jezelf! Vind je het lastig om je klachten te verwoorden? Schrijft alles op voordat je naar een zorgprofessional gaat.”

6. Eet zo min mogelijk suiker

“Ik zie wat vermindering van suiker eten doet bij lichamelijke en geestelijke klachten. Zo kunnen de klachten bij reuma en artrose aanzienlijk worden verminderd en krijg je minder schommelingen in je mentale welbevinden.”