Dit jaar stelde de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF) een nieuwe voedingsrichtlijn op en natuurlijk zorgt dat voor veel vragen. Want wat is het grote verschil met de richtlijn uit 2010? En hoe ziet deze nieuwe richtlijn eruit? Mag je nu wel of geen melk? Wij geven je duidelijkheid.

“Met deze voedingsrichtlijn kun je het dichter bij jezelf houden, standaard voedingslijsten zijn namelijk moeilijk vol te houden”, legt Elise Kuipers, diëtist gespecialiseerd in diabetes uit. Kuipers werkte mee aan de richtlijn. “Het is belangrijk om in gesprek te gaan met de diëtist. Wat kan er anders in het huidige voedingspatroon en wat past bij je.”

De oude richtlijn uit 2010 gaf aan waaruit je totale calorie-inname moest bestaan. Zo raadde het NDF aan om 40 tot 70 procent uit koolhydraten te halen en 20 tot 40 procent uit vetten. Nu is dat anders. De richtlijn is minder specifiek en spreekt over voedingspatronen en voedingsmiddelen.

De grote verschillen op een rij

Bij deze nieuwe voedingsrichtlijn staat één ding centraal: de kwaliteit van de voedingsstoffen is belangrijker dan hoeveel je van de voedingsstof eet. Je kunt dezelfde hoeveelheid koolhydraten eten, maar het maakt wel degelijk verschil of dit uit bijvoorbeeld een volkoren- of een witte boterham komt. Daarnaast geven ze nog het volgende advies:

Matig met koolhydraten
Geen advies hoeveel je ervan moet eten, enkel het advies om matig koolhydraten te eten. Kies vooral goede koolhydraten, met zo veel mogelijk vezels. Matig dus de geraffineerde koolhydraten (wit brood, witte rijst, gebak, koekjes).

Zuivel mag
Verzadigde vetten moesten zo veel mogelijk beperkt worden en dat is eigenlijk nog steeds zo. Toch staat zuivel wel weer op de lijst van toegestane producten.

Een suikerklontje minder
Werd er eerst alleen aandacht gevraagd voor de effecten van suiker, nu wordt aangeraden suiker zo veel mogelijk te beperken in je voedingspatroon. “Haal deze suikers vooral uit goede koolhydraatbronnen, zoals volkorenproducten of peulvruchten”, legt diëtist Elise Kuipers uit.

Natuurlijke omega-3-vetzuren
Deze visvetzuren werken cholesterolverlagend, daarom geldt wekelijks vis eten nog steeds. Voorheen werden supplementen als vervanging opgegeven, maar hier ziet de Nederlands Diabetes Federatie toch vanaf wegens onvoldoende bewijs.

Let op de glycemische index
De richtlijn geeft aan dat je producten die hoog scoren op de glycemische index moet vervangen door producten die laag scoren. Elise Kuipers: “Kijk daarbij ook naar het vezelgehalte, zo is de glycemische index van volkoren en witbrood nagenoeg hetzelfde, maar is volkorenbrood beter door het vezelgehalte.”

De nieuwe voedingsrichtlijn laat ook drie voedingspatronen zien die gunstig zijn voor diabetes. gezondNU zet ze op een rij én laat zien hoe dit eruit ziet voor jou.