Sta je op het punt om een chipszak open te trekken? Maak een tegengestelde beweging. Ontplof je bijna omdat het dopje wéér niet op de tandpasta zit? Doe precies hetzelfde. Albert Sonnevelt deelde tijdens zijn masterclass een bijzondere truc om deze vastzittende patronen te doorbreken. Simpel, maar heel effectief.

Je kent het wel: je komt thuis na een lange werkdag en snakt naar iets zouts. Het maakt niet uit dat je zo gaat eten, je minder wilt snoepen en je die chipszak eigenlijk voor het weekend wilt bewaren. Je wil chips en wel NU! Het is heel verleidelijk om met je verstand op nul naar het keukenkastje te lopen, de chipszak open te trekken en net zo lang te eten tot de bodem wel heel dichtbij komt. En natuurlijk is daar af en toe ook niets mis mee. Maar stel dat je dit snackpatroon wilt doorbreken?

Liever niet veranderen

Iedere ochtend weer de snooze button indrukken, altijd boos worden tijdens een vergadering, een sigaret opsteken na het eten of belastingformulieren nooit openen. Allemaal voorbeelden van vastzittende en vaak onbewuste patronen. “Deze patronen zitten diep verankerd in je lichaam”, vertelt Albert Sonnevelt, executive coach en directeur van Sonnevelt opleidingen tijdens zijn masterclass. “Je kunt wel denken dat je wilt veranderen, maar je lichaam is jarenlang inwendig bestookt met neurotransmitters. De receptoren van je lichaamscellen hebben zich daarop ingesteld. Zodra je denkt dat je ander gedrag wilt, zal er een andere biochemische reactie op gang komen. Binnen een paar uur geven de lichaamscellen via het ruggenmerg signalen terug aan je brein. Ze willen dat alles weer teruggaat naar ‘normaal’.”

Kortsluiting in je brein

Maar wat kan er dan wel voor zorgen dat je niet terugvalt in je oude gedrag? Het antwoord is verrassend: “Bewegen is de beste optie om ervoor te zorgen dat je niet terugvalt in je oude gedrag. Vooral tegengestelde bewegingen doorbreken deze vastzittende patronen. Door deze bewegingen te maken, dwing je beide hersenhelften om samen te werken. Je creëert als het ware kortsluiting in je brein.”

Niet denken, maar bewegen

Zodra je dus de neiging krijgt om terug te vallen in je oude gedrag, zoals naar de koektrommel grijpen, ga je bewegen. Niet je gedrag analyseren, niet boos worden op jezelf, maar bewegen! Het maken van een tegengestelde beweging is niet moeilijk. Breng bijvoorbeeld je rechter elleboog naar je linker knie en je linker elleboog naar je rechter knie, herhaal dit een paar keer. Als er geen ruimte is voor grote bewegingen, kun je ook zittend je benen kruislings over elkaar bewegen of je handen. Het gaat alleen om de tegengestelde combinatie tussen links en rechts. Bedenk iets dat voor jou werkt, des te eerder doorbreek je deze vastzittende patronen.

Delen