Special gezonde darmen

Eten doen we de hele dag. Gelukkig maar, want niets is zo fijn als een lekker ontbijtje in de ochtend, lunchen op een terras, eten met je familie en snacken voor de televisie. Gek genoeg is ons lichaam wat minder blij met al dat eten. Je spijsvertering verloopt niet altijd even soepel. Juist door anders te eten, kun je je spijsvertering ondersteunen en optimaliseren.

De spijsvertering is de vertering van het voedsel, het fijnmaken van het eten dat we eten. Het spijsverteringskanaal (zoals je mond en je maag) zorgt dat alle waardevolle voedingsstoffen in het eten benut kunnen worden. De stofwisseling vindt pas plaats ná de vertering. Bij de stofwisseling worden de voedingsstoffen omgevormd tot andere stoffen. Ze wisselen als het ware van karakter. In de lichaamscellen kan zo een reactie plaatsvinden waarbij de energie die in het voedsel is opgeslagen weer vrijkomt.

Veel mensen eten niet alleen, ze drinken gelukkig ook. Water bedoelen we, of thee. Drinken is natuurlijk zeer belangrijk voor de spijsvertering. Maar niet als je daarmee je eten gaat wegspoelen. In dat geval schakel je je speeksel uit. Terwijl juist speeksel de eerste en belangrijke stap is in de spijsvertering. Om die reden is het belangrijk langzaam te kauwen tijdens het eten en weinig te drinken. Zorg ook voor zo min mogelijk afleiding tijdens het eten. Door bijvoorbeeld achter je bureau te eten (of beter gezegd: vóór je computerscherm) ga je meer schrokken.

Probeer tot slot na het eten ook altijd te bewegen, dat bevordert de darmwerking en dus de spijsvertering.

Boodschappenlijst voor je spijsvertering

  • Koop voeding met veel vezels. Vezels stimuleren de spijsvertering en zorgen voor een goede stoelgang. Vezels zitten niet alleen in brood, ook in groente en fruit.
  • Ontbijt iedere dag; ’s nachts staat de spijsvertering op een laag pitje. Door een ontbijt, het liefst met genoeg vezels, komt de spijsvertering weer op gang.
  • Eet genoeg gezond vet.
  • Drink minimaal twee liter vocht per dag.
  • Onderhoud je darmflora met gefermenteerde producten zoals karnemelk, yoghurt, biogarde, zuurkool en zuurdesembrood.

Goede kennis over gezonde darmen geeft je lichaam een boost. De Week van de Gezonde Darmen is een initiatief van het magazine gezondNU in samenwerking met Wapiti Darmmild.

De artikelen in het dossier