<-- NIET ACTIEF -->

Pijnlijke gewrichten wil niemand, maar komt veel voor in Nederland. Alleen al meer dan 2 miljoen mensen hebben een vorm van reuma. Wat kun je doen tegen vervelende, stekende pijn? Een aantal van onze lezers is ervaringsdeskundige. Zij delen hun kunde en kennis. Kom maar op met die tips!

Meer bewegen tegen pijnlijke gewrichten

Anja: ”Het klinkt misschien raar, maar het beste is toch bewegen. Ik doe iedere ochtend en avond rek- en strekoefeningen. Het gaat nooit soepel, maar zo voorkom ik dat het snel slechter wordt. Iedere dag wandel ik ten minste een uur om pijnlijke gewrichten te voorkomen. Ook al gaat het moeizaam, met mooie muziek kom ik in een andere mindset en kan ik de pijn op de achtergrond plaatsen. Ook zwemmen en oefeningen doen in een warm bad is een aanrader, evenals goede en comfortabele schoenen. In bed kan ondersteuning van kussens ook helpen.”

Groenlipmossel tegen pijnlijke gewrichten

Karin: ”Als je last hebt van artrosepijn, dan raad ik een middel met vloeibare groenlipmossel aan. Dat helpt mij enorm tegen de pijn.”

Waterbed

Monique: ”Ik heb dé remedie voor het stramme opstaan: neem een waterbed. Sinds ik een waterbed heb en deze op een lekkere temperatuur zet, ben ik nooit meer met pijnlijke gewrichten opgestaan. Dat geldt ook voor mijn man. Het is de beste koop die we ooit hebben gedaan. Natuurlijk is het wel even een investering.”

Geen houten plank meer

Ria: ”Ik herken het probleem volledig. Vroeger kwam ik uit bed als een houten plank. De eerste stappen waren zo pijnlijk. Ik ben zelf naar een oplossing gaan zoeken, omdat ik tegen ontstekingsremmers ben. Bewegen hielp voor mij niet. Nu gebruik ik dagelijks kurkumasupplementen tegen pijnlijke gewrichten en een gemberpil met artisjok en venkel. Ik dacht: baat het niet, dan schaadt het niet. Wonder boven wonder spring ik nu echter uit bed zonder pijn of stijve spieren. Vriendinnen zijn er ook mee begonnen en merken hetzelfde.”

Naschrift redactie: Gebruik je medicijnen? Overleg dan altijd met je arts of het wel verstandig is om daarnaast supplementen te gebruiken.

Lichte yoga

Ineke: ”Mijn advies tegen pijnlijke gewrichten is om lichte yogaoefeningen te doen. Dat kun je zelfs in bed doen voordat je opstaat.”

Massage

Rianne: ”Ik heb zelf ook vaak last van pijnlijke gewrichten. Wat mij helpt is bewegen en een lichte massage. Ook een lekkere douchestraal geeft verlichting.”

Oefeningen in bed

Ernest: ”Mijn tip is om onder de deken rek-, strek- en wrijfoefeningen te doen waarbij al je gewrichten aan de beurt komen. Mijn serie duurt vijftien minuten. Mijn been trek ik onder mijn bil, mijn handen en voeten wrijf en masseer ik, mijn gezicht inclusief mijn oren masseer ik en mijn voeten rek en strek ik. Je blijft tijdens deze oefeningen gewoon liggen. Ik ben 74 jaar en doe dit nu al 14 jaar elke ochtend. Hierdoor sta ik veel minder stijf op.”

Weer soepel

Dorothea: ”Op advies van mijn natuurtherapeut slikte ik voor mijn uitgezaaide borstkanker elke dag kurkuma en curcumine. Na verloop van tijd mocht ik hiermee stoppen en merkte ik pas wat het deed voor mijn spieren en gewrichten. Toen ik dit aan mijn therapeut vertelde, raadde hij aan om er snel weer mee te beginnen.”

Chiropractor

Janita: ”Ik had dezelfde klachten door pijnlijke gewrichten en ben naar een chiropractor gegaan. Die zag na een onderzoek en scan dat mijn bekken scheef en gekanteld stond. Hij heeft mij nu zes keer behandeld en ik sta weer soepel en pijnloos op. Je bekken en heupen zijn de basis voor de houding van je lichaam. Ik had ook veel pijn in mijn schouders en nek, dat is nu ook allemaal voorbij.”

Verzuring

Alice: ”Probeer je meer te verdiepen in voeding en gezondere keuzes te maken. Verzuring en te veel eiwitten kunnen funest zijn voor je lichaam. Ontzuur je lichaam door een halve theelepel zuiveringszout in een glas lauwwarm water op te lossen. Drink dit vervolgens op.”