<-- NIET ACTIEF -->

Dat een liefdevolle aanraking een krachtig medicijn is, daar kunnen we niet omheen. Maar slaat bij jou, al knedend en wrijvend, ook de twijfel toe of je het allemaal wel goed doet? Dan maken we je graag wegwijs in de wondere wereld van massage. Met dit stappenplan leer je masseren als een pro.

Je herkent het vast: na afloop van een ontvangen massage is je eerste gedachte: dit moet ik mezelf vaker gunnen! Na een uurtje gekneed en geknepen te zijn, voel je je de meest ontspannen versie van jezelf. Reden genoeg dus om je partner, kind of jezelf vaker te masseren. Tip: druk dit stappenplan dus ook, vergezeld van je liefste glimlach, onder de neus van je partner.

Stap 1: Maak de ruimte massageproof

Masseren met zicht op de vuile vaat onder wit tl-licht, dat werkt natuurlijk niet. Om in de juiste, ontspannen stemming te komen, moet de ruimte massageproof zijn. Deze checklist helpt je daarbij:

  • Telefoon en televisie staan uit.
  • Er staat zachte, ontspannende muziek op. Zoek op Spotify naar ‘Spa en Massage’ voor eindeloos veel playlists.
  • Je handen zijn schoon. Ook geen ringen of armbanden.
  • Het is aangenaam warm.
  • Het licht is gedimd, er branden eventueel kaarsen.
  • De ruimte ruikt lekker. Denk aan geurstokjes of een brandertje met essentiële olie.
  • Op de plek waar gemasseerd wordt liggen (liefst verwarmde) handdoeken. Je kunt masseren op een massagebank, bed, de grond of zelfs de keukentafel.
  • Het is opgeruimd. Er slingeren geen spullen rond die afleiden.

Stap 2: Kies de olie die bij je past

Als er iets onmisbaar is voor een goede massage, dan is het wel olie. Masseur en aroma- en natuurgeneeskundig therapeut Petra Bakker-Verhoeven: “Wil je jezelf of iemand anders fijn masseren, dan heb je een olie nodig. Je handen glijden zo beter over de huid en je voorkomt wrijving. Daarnaast is een plantaardige olie voedend voor de huid. Iedere olie heeft zijn eigen kwaliteiten, dus kies er één die bij je past.”

Plantaardige oliën op een rij:

  • Amandelolie: een zachte, neutrale olie die geschikt is voor elk huidtype. Populair bij masseurs, omdat de olie soepel glijdt over de huid.
  • Jojoba-olie: een olie die goed geabsorbeerd wordt door de huid en daardoor geen vettig laagje achterlaat. Je hebt daardoor wel meer van deze olie nodig. Jojoba-olie is geschikt voor de gevoelige huid.
  • Sesamolie: de basisolie voor ayurvedische massages, fijn voor de droge huid. Sesamolie is een dikkere olie en daarom geschikt om te mengen met andere oliën. Koop wel de ongeparfumeerde variant.
  • Abrikozenpitolie: ook een favoriet onder masseurs, omdat de olie soepel glijdt over de huid en niet vettig is. Abrikozenpitolie is geschikt voor de schrale, gevoelige huid.

Stap 3: Geef de massage die je zelf zou willen

Om iemand goed te masseren, hoef je niet allemaal ingewikkelde massagetechnieken onder de knie te hebben. Bakker-Verhoeven: “Volg je handen, volg je gevoel. Dan kun je eigenlijk geen fouten maken.” De beste tips voor een fijne massage:

  • Geef de massage die je zelf graag zou willen krijgen.
  • Als je even niet weet welke beweging je moet maken, stop dan niet met masseren, maar volg de contouren van het lichaam.
  • Controleer tijdens het masseren of de druk goed is. Vraag de druk aan te geven op een schaal van 1 tot 10. Hierbij is 1 te licht en 10 te hard. Een druk tussen de 6 en 7 vinden de meeste mensen prettig.
  • Gebruik je lichaamsgewicht tijdens het masseren. Hierdoor zijn je bewegingen niet alleen ritmischer, het maakt je handen minder moe en je werkt ergonomischer.
  • Masseren is communiceren met je handen. Let daarom tijdens een massage op wat er gebeurt met degene die onder je handen ligt. Werken je aanrakingen ontspannend of verstijven de spieren juist? Hier kun je de massage op aanpassen.
  • Ook fijn: een hoofdmassage. Zet je vingertoppen op het hoofd en draai al je vingers in kleine rondjes.

Stap 4: Bouw het masseren op

“Voordat je begint met masseren, is het goed om te vragen waar iemand behoefte aan heeft. Misschien is een ontspannende massage de wens of hebben bepaalde lichaamsdelen extra aandacht nodig, zoals de rug of de nek. Hier kun je je massage op afstemmen”, tipt Bakker-Verhoeven.

Heb je iets meer aanwijzingen nodig? Volg dan deze route: begin met een (korte) hoofdmassage -> ga naar de bovenkant van de rug en werk door naar de onderrug -> ga naar de benen, masseer been voor been vanaf de onderrug naar de bovenbenen, knieholte, kuiten en dan de voeten -> sluit af met een voetmassage.

Als je meer tijd hebt en iemand zich daar prettig bij voelt, kun je de voorkant van het lichaam masseren. Masseer het hoofd, de nek, de buik, de voorkant van de benen net zoals de achterkant en tot slot de voeten.

Stap 5: Maak tijd voor zelfmassage

Voor een fijne massage heb je geen extra handen nodig. Je kunt prima jezelf masseren. Hoe? Bakker-Verhoeven geeft tips:

Voeten: “Begin de dag of sluit de dag af met het aandachtig masseren van je voeten. Trek zachtjes aan elke teen en de vliesjes tussen je tenen. Streel je hele voet, maak stevige wrijf- en wringbewegingen over de middenvoet en hak en kleine draaibewegingen over de hele voetzool. Je kunt een kaart met reflexpunten gebruiken als massagehulp of met je voeten over een tennisbal rollen.”

Schouders: “Het is lastig om je eigen schouders te masseren. Ik raad daarom een foamroller aan, hier kun je heerlijk overheen rollen als je pijnlijke spieren hebt. Of doe een klein triggerpointballetje in een panty en masseer hier je schouders mee tegen de muur. De panty kun je vasthouden, zodat het balletje niet steeds wegrolt en op de grond valt. Voor je rugspieren is zo’n balletje ook fijn.”

Lees meer over dit onderwerp