De keuze aan peulvruchten is reuze. Als je zou willen, zou je iedere dag van de week een andere boon kunnen eten. Alleen doet bijna niemand dat. Misschien schep je wél een extra portie op als je weet hoe gezond het is voor je hart. Deze superkrachten overtuigen je om meer, veel meer, peulvruchten te eten.

Zoek je naar tips voor een gezond hart, dan stuit je al snel op een mediterraan dieet. Hiermee wordt geen voedingspatroon vol pizza’s en pasta’s bedoeld, maar de traditionele voeding in de landen rond de Middellandse Zee, zoals Griekenland, Portugal, Marokko en Italië. Men kookte daar alleen met pure en onbewerkte producten en groenten, fruit, vis, peulvruchten en olijfolie speelden de hoofdrol. Dat het een goed idee is om op deze manier te eten, bleek onder andere uit een onderzoek van de Universiteit van Barcelona. Onderzoekers toonden aan dat het mediterrane dieet het risico op een hartaanval, beroerte of hartinfarct met dertig procent kan verkleinen.

Peulvruchten en je hart – 4 gezonde feiten

Als je gezonder wilt eten, kun je de kunst dus afkijken van de traditionele mediterrane keuken. Heb je geen idee waarmee je moet beginnen? Geef dan eerst de peulvrucht een grotere rol in je eetpatroon. Dit is waarom peulvruchten je hart, en dus jou, blij maken:

  • Peulvruchten bevatten veel kalium. Het is algemeen bekend dat natrium (zout) je bloeddruk verhoogt. Meer voedingsmiddelen met kalium eten, heeft hetzelfde effect als minderen met natrium. En je raadt het al: kalium vind je onder andere in peulvruchten.
  • Peulvruchten bevatten langzame koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn een no-go voor je hart. Daarom komt het goed uit dat in peulvruchten de langzame variant zit. Daardoor piekt en daalt je bloedsuikerspiegel minder snel.
  • Peulvruchten bevatten veel vezels. Dat je bloedsuikerspiegel minder snel gaat jojoën door peulvruchten dan door een witte boterham, komt doordat er veel vezels inzitten. En vezels zijn weer goed voor je hart. Ze absorberen namelijk cholesterol uit je voeding en voeren dit af via je stoelgang. Hierdoor daalt je cholesterolgehalte.
  • Peulvruchten bevatten magnesium. Uit onderzoek blijkt dat magnesium de bloeddruk verlaagt. Magnesium blokkeert namelijk de instroom van calcium in de spiercellen van de vaatcellen. Hierdoor trekt de vaatwand samen en vernauwt het bloedvat. Door magnesium wordt het vernauwende effect van calcium geremd, waardoor de vaatwand ontspant en je bloeddruk verlaagt. Magnesium vind je onder andere in onze geliefde peulvrucht.

Daarnaast zijn peulvruchten ook nog eens goedkoop, een goede bron van eiwitten en daardoor een perfecte vleesvervanger én heel makkelijk. Koop je niet de gedroogde variant, dan staat hij zo op tafel.

Deze peulvruchten zijn verrassend lekker

    Peulvruchten saai? Nee hoor! Mits je verder kijkt dan de standaard bruine boon. Kijk in het bonenschap ook eens naar:

  • De adukiboon: een kleine roodbruine boon met een nootachtige smaak. Lekker in een salade met rozijnen en amandelen of in een chili met zoete aardappel, tomatenblokjes, zwarte bonen, paprika en feta.
  • De groene sojaboon, ook bekend als de edamame: een hele populaire boon in de Aziatische keuken. Smaakt goed als snack met een beetje zout of in een salade met zeewier, komkommer, sojasaus en lente-ui. Je kunt er ook een dip van maken met een beetje olijfolie, citroensap en zout.
  • De borlottiboon: een geliefde boon in Italië. Daar wordt de boon verwerkt in minestronesoep, risotto of een simpele salade met knoflook en rucola.
  •  De zwarte boon: in de Mexicaanse en Braziliaanse keuken kunnen ze niet zonder deze boon. Lekker in een Mexicaanse soep, rijstsalade met avocado, mais en tomaten of als vulling van een gepofte zoete aardappel.

En wist je dat knoflook het geheime wapen is voor een gezonde bloeddruk? Je leest hier waarom.