Nederlanders zijn gek op aardappelen. En dat er helemaal niets mis is met het eten van Hollandse knollen, blijkt uit een onderzoek van prof. Jean Davignon (Universiteit van Montreal). Hij concludeert dat aardappelen goed zijn voor hart- en bloedvaten. Vooral koud!

Tijdens het onderzoek werd een groep testpersonen twee keer per dag een portie aardappelen voorgeschoteld. Het effect was klein, maar de proefpersonen hadden na de testperiode van vier weken een lagere bloeddruk dan voor het onderzoek het geval was. Dit kan verklaard worden door het feit dat aardappelen het zogenaamde HDL-cholesterol verhogen, het type cholesterol dat een gunstig effect heeft op de hart- en bloedvaten.

Vitaminen in aardappelen

Aardappelen zijn met name gezond, omdat ze voor tachtig procent uit water bestaan en weinig vetten bevatten. Er zitten juist veel vitamines, mineralen en antioxidanten in aardappelen, zoals vitamine C en B6. Dat maakt ze erg voedzaam. Bovendien zijn aardappelen een bron van eiwitten, die een belangrijke bouwstof vormen voor het lichaam.

Aardappel lijkt op banaan

Om erachter te komen waarom aardappelen zo gezond zijn, hebben de wetenschappers aardappelen vergeleken met andere voedingsmiddelen. In vergelijking met pasta en rijst, bevatten aardappelen minder glucose. Glucose kan slecht zijn voor de bloedsuikerspiegel. Gek genoeg lijken aardappelen volgende de wetenschappers het meest op bananen; beiden bevatten vrijwel dezelfde componenten.

Hoe kook je het beste aardappelen?

Niet alleen bestaan aardappelen uit gezonde componenten, de manier waarop ze klaargemaakt worden, de grootte van de porties en wat er daarnaast gegeten wordt speelt ook een rol. Aardappelen bereiden in boter is bijvoorbeeld minder gezond dan het gebruiken van olijfolie. Olijfolie bestaat uit onverzadigde vetten, die goed zijn voor de gezondheid.

Door aardappelen te schillen, neemt het aantal vezels af. Wanneer aardappelen worden gekookt, neemt de hoeveelheid vitamine C af. Daarom adviseren de onderzoekers aardappelen met de schil te stomen en later op te eten. Dit is volgens hen de gezondste manier van aardappelen koken, want door aardappelen af te laten koelen, verhoog je het vezelgehalte. Een aardappelsalade is bijvoorbeeld een prima maaltijd.

Dossier: Wil je meer weten over gezonde voeding? Ga dan naar het dossier Gezonde voeding »