Nu het coronavirus in ons land is, is er één vraag die ons allemaal bezighoudt: hoe voorkom ik dat ik het virus krijg? Om deze vraag voor eens en voor altijd te beantwoorden, verzamelden wij de beste tips. Lees ze door, pas ze toe en vertel ze door. Zo is COVID-19 hopelijk zo snel mogelijk op zijn retour.

1. Was je handen zorgvuldig tegen besmetting

Eén van de beste voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen om de kans op besmetting te verkleinen, is je handen wassen. Dat geldt niet alleen voor het coronavirus, maar voor alle virussen. Een virus zoals COVID-19 bestaat uit drie bouwstenen: een membraan genaamd ‘de envelop’, diverse eiwitten en het rna. De envelop bestaat uit een vetachtige dubbellaag. Daardoor kan het virus tijdelijk goed overleven op organische ondergronden zoals onze huid. Zeep bevat vetachtige deeltjes die de vetten in het coronavirus kunnen vervangen. Het virus valt hierdoor als een kaartenhuis in elkaar. Reden genoeg dus om de volgende handwasinstructies héél serieus te nemen:

  • Maak je handen goed nat
  • Neem wat vloeibare zeep uit een pompje
  • Wrijf je handen over elkaar, zodat de boven- en onderkant goed bedekt zijn met zeep
  • Zeep alle vingertoppen in en de ruimte tussen de vingers
  • Neem je polsen mee
  • Spoel de zeep af met stromend water
  • Droog je handen goed af met een papieren handdoekje en gooi deze vervolgens weg.
  • Vergeet tijdens het afdrogen niet de huid tussen je vingers

Een goede handwasbeurt hoort 20 seconden te duren. In die tijd kun je twee keer het liedje Happy Birthday to you zingen. Handig als stokpaardje! Gebruik je zeep in een pompje? Vergeet dan niet het pompje dagelijks schoon en droog te maken. Als je liever een blok zeep gebruikt, is het belangrijk dat het overtollige water weg kan lopen en de zeep kan opdrogen. Anders zwemt je zeep in een vijver vol bacteriën.

2. Raak je gezicht zo min mogelijk aan

Wil je het coronavirus op afstand houden, dan is het belangrijk om zo min mogelijk aan je gezicht te zitten. Virussen kunnen namelijk via je mond, je neusslijmvlies en je traanklieren je lichaam binnenkomen. Je gezicht niet aanraken, voelt waarschijnlijk als een onmogelijke opgave. Niet gek, want uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld 23 keer per uur (!) naar ons gezicht grijpen. Dat we snel aan ons gezicht zitten, heeft alles te maken met onze hersenen; onze handen en ons gezicht zitten dicht bij elkaar in de hersenschors. Gelukkig zijn er genoeg manieren om hier flink mee te minderen. We geven vijf tips:

  • Bewustwording is een belangrijke eerste stap. Houd daarom eens bij hoe vaak je aan je gezicht zit.
  • Smeer je handen in met lekker geurende handcrème. Breng je je handen dicht bij je gezicht, dan herinnert de geur je eraan dat je hiermee moet stoppen.
  • Houd je handen bezig met een stressbal. Vergeet deze natuurlijk niet regelmatig schoon te maken.
  • Hang een briefje op als herinnering.
  • Gebruik een papieren zakdoekje als je écht aan je neus moet friemelen of aan je gezicht moet krabben.

3. Angst over coronavirus? Houd je hoofd koel

Met al het nieuws over het coronavirus, is het logisch dat je je minder ontspannen voelt dan normaal. Houd – ondanks dat dit een uitzonderlijke situatie is – je hoofd koel. Bij stress gaat namelijk alle energie naar je spieren en het verhogen van je bloeddruk. Hierdoor vermindert je vermogen om infecties te bestrijden. Ook zorgt stress voor meer adrenaline en cortisol in je lichaam. Deze hormonen remmen de witte bloedlichamen en spelen een belangrijke rol binnen het immuunsysteem. Kun je wel een extra portie ontspanning gebruiken? Doe dan het volgende:

  • Stop met multitasken. Ons brein is niet gebouwd om meerdere dingen tegelijk te doen, het maakt je onnodig gestrest. Richt je aandacht daarom op één ding tegelijk.
  • Doe een bodyscan. In tijden van stress ga je meer in je hoofd zitten. Door een bodyscan te doen, lukt het je beter contact te maken met je lichaam gedurende de dag.
  • Eet je stress weg. Niet met een chocoladereep, maar met voeding waar je lichaam wél wat aan heeft. Lees hier wat het perfecte anti-stressmenu is.
  • Maak een lachbibliotheek. Humor is één van de krachtigste wapens tegen stress. Leg daarom je eigen lachbibliotheek aan met grappige video’s, foto’s en flauwe moppen.
  • Durf te lanterfanten. Een avond wegdromen, een boek lezen of op de bank hangen, is een belangrijk recept tegen stress.

4. Hoest en nies in je elleboog

De tijd dat we nog ‘gewoon’ in onze hand niesten en hoesten, is voorbij sinds de komst van het coronavirus. Tegenwoordig gebruiken we de binnenkant van onze elleboog. Een gewoonte die we er vooral in moeten houden, want het zorgt ervoor dat onze handen schoon blijven en bacillen zich minder verspreiden. Wel is het verstandig om kleding vaker te wassen. Het RIVM raadt ook aan om papieren zakdoekjes te gebruiken voor het snuiten van je neus en deze na daarna weg te gooien. Een hoest proberen op te houden, is trouwens onbegonnen werk en helemaal niet gezond. Je hoest om het slijm uit je longen te halen en je longen schoon te houden. Probeer je dat te onderdrukken, dan is de kans op een infectie alleen maar groter.

5. Maak dingen die je vaak aanraakt goed schoon

Werk je thuis en heb je behoefte aan een korte pauze? Sla dan aan het poetsen! Zo’n pauze is goed voor je productiviteit en helpt je het coronavirus op afstand houden. Hoewel het coronavirus buiten het lichaam waarschijnlijk niet goed kan overleven en de kans klein is dat je besmet raakt door het aanraken van oppervlakten, is dit nog niet met zekerheid vast te stellen. Je huis en omgeving extra goed schoonhouden, is dus geen verkeerd idee. Maak met een warm sopje met zeep de dingen in huis schoon die je vaak aanraakt. Gebruik voor je telefoon en andere elektronica geen sopje, maar een microvezeldoekje zonder schoonmaakmiddel. Geef zeker deze dingen een flinke poetsbeurt:

  • Kranen
  • Lichtknoppen
  • Trapleuningen
  • (Eet)tafels
  • Het aanrecht
  • WC-bril en doortrekknop
  • Deurbellen
  • Telefoon
  • Toetsenborden

Foto door: Austin Kehmeier op Unsplash

Lees meer over dit onderwerp