<-- NIET ACTIEF -->

Houd jij rekening met de verzuring van je lichaam? Het kan slim zijn om na te denken over je zuur-base-evenwicht. Maar hoe weet je hoe zuur je lichaam is? En welke voeding zorgt daarvoor? 

Terwijl we letten op calorieën, koolhydraten en E-nummers, besteden we weinig aandacht aan de verzuring van het lichaam. Zonde! Vergelijk het met bossen en akkers die verzuren door de regen. Dat heeft slechte gevolgen. Bij ons werkt dat een beetje hetzelfde. Of je nu gezond of ongezond leeft, ziek of kerngezond bent: iedereen verzuurt in meer of mindere mate. De termen zuren en basen hebben te maken met het voedsel dat we eten. Na de spijsvertering start de stofwisseling van ons eten. Als dit klaar is, blijft er een zure of basische rest over in het lichaam. Eet je veel verzurend voedsel, dan doet je lichaam aanspraak op kostbare mineralen. Ons bloed is van nature licht alkalisch. De pH-waarde ervan schommelt tussen de 7.35 en 7.45. Een pH-waarde van nul betekent volledig zuur en een pH-waarde van 14 geheel alkalisch. Een pH-waarde van zeven is neutraal.

Is een citroen zuur?

Bij zuur voedsel denk je al snel aan citroen, azijn of zuurkool. Maar het gaat niet om de smaak zuur, maar om de pH-waarde. De pH-waarde geeft de zuurtegraad aan. Juist voedsel dat zuur smaakt of een lage pH-waarde heeft, wordt in het lichaam soms omgezet in iets basisch (alkalisch). Dat geldt andersom ook voor niet-zuur voedsel, dat kan juist de oorzaak zijn van verzuring van het lichaam.

Is ontzuren hetzelfde als detoxen?

Nee! Bij detoxen reinig je het lichaam van afvalstoffen of gifstoffen. Tot zover komt het overeen met ontzuren. Maar detoxen doe je vaak twee of drie keer per jaar. Je gooit je eetpatroon voor enkele dagen drastisch om, maar gaat daarna meestal weer op de oude voet verder. Ontzuren is meer een way of life, waarbij je de samenstelling van je eten verandert.

Is ‘zuur’ voedsel ongezond?

Nee! Maar een overvloed aan zuurvormend voedsel wel. Het gaat om de juiste balans. Voor de juiste balans moet onze voeding voor tachtig procent basevormend zijn en slechts voor twintig procent uit zuurvormend voedsel bestaan. Goed om te weten: een alkalisch dieet, zuur-basedieet, zuren en basen, ontzuren en alkalinedieet, betekent allemaal (min of meer) hetzelfde!

Hoe meet je je zuurtegraad?

Om je zuurtegraad te testen, hoef je geen ingewikkelde formulieren in te vullen of naar het ziekenhuis te gaan. Het is een kwestie van een setje pH-strips of -testpapiertjes kopen bij de drogist of apotheek. Deze dompel je in je ochtendurine. Is de waarde lager dan 6,4? Dan kan het duiden op verzuring. Het kan echter ook andere oorzaken hebben. Tip: doe deze test voordat je begint met het nieuwe voedingspatroon en achteraf. Zo kun je het verschil goed meten.