Bij de herfst en winter hoort pompoen, maar prei, witte kool en rode bieten zijn ook groenten die passen bij deze seizoenen. In deze tijd van het jaar zijn deze groenten niet alleen extra lekker, ze zijn ook nog eens goed voor je weerstand. Dit zijn de vijf lekkerste groenten die je nu – vers van het land – in de winkel kunt vinden.

1. Witte kool

Deze kool is een echte winter- en herfstgroente en bevat weinig calorieën en juist veel vitamine C. Dat willen we!

Recepttip: Kool wordt vaak gegeten in combinatie met kaas. Witte kool is extra lekker met kummel, ook wel wilde komijn. En: van deze kool wordt natuurlijk ook zuurkool gemaakt.

2. Winterpostelein

Winterpostelein is wat minder bekend en niet altijd even goed in de winkel te verkrijgen. Toch verdient deze groente meer aandacht, want winterpostelein zit vol ijzer en calcium.

Recepttip: Posteleinblaadjes zijn lekker voor in een stamppot. Benodigdheden? Kruimige aardappels, ham, prei, ui en wat bleekselderij – die stamppot heb je zo gemaakt.

3. Prei

De allerlekkerste prei koop je in de herfst- en wintermaanden. Prei is familie van de ui en bevat veel vezels en voedingsstoffen, vooral het donkergroene gedeelte. Last van je darmen? Dan is prei eten een goede manier om diarree tegen te gaan.

Recepttip: Door de sterke smaak van prei, kun je deze groente heel goed gebruiken als basis voor soepgroente of bouillon.

4. Rode biet

Rode bieten bevatten veel vitamine A en C en mineralen als ijzer, kalium en magnesium. Bovendien zijn rode bieten rijk aan nitraat, wat weer omgezet wordt in stikstofmonoxide. Dit verlaagt de bloeddruk en gaat bloedstollingen tegen. Wacht niet te lang met het bereiden van nitraatrijke groenten, want na twee dagen neemt het nitrietgehalte toe en dat is minder goed voor je gezondheid.

Recepttip: Bietjes kun je heel gemakkelijk combineren met geitenkaas, pijnboompitten, wortels of appels. Zo heb je binnen enkele minuten een gezonde salade klaar staan.

5. Pompoen

De laatste herfst- en wintergroente, maar zeker niet de minste: pompoen. In pompoen zit bètacaroteen, een vorm van vitamine A. Vitamine A is goed voor je ogen en huid.

Recepttip: Pompoenpitten zitten boordevol gezonde voedingsstoffen, zoals vitamine E en linolzuur (een omega-6-vetzuur dat goed is voor het cholesterol). Eet pompoenpitten als snack of stop ze in je salade.