Als er één vitamine is die we allemaal kennen, dan is het wel vitamine C. Geen wonder, want deze vitamine is gekroond als dé weerstandsvitamine. Maar niet alleen als je griep wilt voorkomen, ben je bij vitamine C aan het juiste adres. Wij verzamelden de belangrijkste feiten over de vitamine der vitamines.

Feit 1: De sinaasappel is niet de grootste vitamine C-bom

Wie denkt aan vitamine C, denkt aan sinaasappels. Maar deze vitamine zit lang niet alleen in deze citrusvrucht. Loop je een rondje door de supermarkt, dan kom je nog veel meer vitamine C-bommen tegen. Zo zitten er in spruiten en rode paprika zelfs meer van deze vitamine dan in sinaasappels. Ook vind je haar in kiwi, aardbeien en aardappels.

Feit 2: We hebben dagelijks 75 mg nodig

Om je gezond te (blijven) voelen, heb je iedere dag 75 milligram vitamine C nodig. Veel moeite om dit binnen te krijgen, hoef je niet te doen. Eet je een halve rode paprika of een opscheplepel gekookte spruitjes, dan zit je al aan deze taks. Let er wel op dat je niet te veel binnenkrijgt. Hoewel je een teveel gewoon uitplast, kun je er wel darmklachten door krijgen. Iets om rekening mee te houden dus.

Feit 3: Vitamine C houdt je weerstand op peil

Kan je weerstand wel een steuntje in de rug gebruiken? Dan ben je bij deze weerstandsvitamine aan het juiste adres. Vitamine C stimuleert de aanmaak van extra witte bloedlichaampjes, de bloedcellen die een belangrijk onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Daarnaast heeft deze vitamine een positieve invloed op de verlaging van de histaminespiegel. Een hoge histaminespiegel wordt met een verminderde werking van het immuunsysteem in verbrand gebracht.

Feit 4: Deze vitamine is een feest voor je huid

Wij worden ouder en onze huid ook. Fronsrimpels, kraaienpootjes en lachrimpels zijn niet te voorkomen, maar je kunt verouderingsproces wel vertragen met een snufje vitamine C. Deze vitamine beschermt het lichaam namelijk tegen vrije radicalen en helpt bij de aanmaak van collageen, het bindweefsel dat onze huid zacht en stevig houdt.

Feit 5: Ze is oplosbaar in water

Vitamine C is oplosbaar in water, wat betekent dat voedingsmiddelen die je kookt veel van deze geliefde stof verliezen. Kook daarom je spruiten en aardappelen in weinig water en snijd de stukken niet te klein. Ook is deze vitamine gevoelig voor verhitting en zonlicht. Laat je groente daarom niet langer koken dan nodig. En heb je sinaasappels geperst? Dek het sap dan even af, anders vervliegen de vitaminen.

Feit 6: Rokers en stresskippen hebben meer van deze vitamine nodig

Door te roken wordt de weerstandsvitamine dubbel zo snel afgebroken. Daarom hebben rokers een extra portie nodig om een tekort te voorkomen. Ook oudere mensen hebben een hoger risico om een tekort op te lopen, zeker als ze chronisch ziek zijn. Hetzelfde geldt voor mensen met veel stress.

Feit 7: Vitamine C maakt je haar blij

Haaruitval – heb jij er wel eens last van? In plaats van veelbelovende shampoos in huis te halen, kun je ook zorgen voor een extra portie vitamine C. Haaruitval ontstaat vaak na griep, dus het is verstandig om zo je immuunsysteem te ondersteunen. Ook een tekort aan ijzer kan haaruitval veroorzaken. Dit mineraal is onmisbaar voor je hoofdhaar, want het onderhoudt de haarwortels. Vitamine C speelt een belangrijke rol bij de opname van ijzer.

Meer lezen over de belangrijkste vitaminen voor je lichaam? Dan is Het vitaminen- en mineralenboek iets voor jou.