Winter; dat is koud en nat weer, te veel eten en last van allerlei kwaaltjes. Maar kun je die drie zaken aan elkaar verbinden; dat je juist in de winter goed eet, zodat je géén last hebt van droog haar en gebarsten lippen? We vroegen het aan Merel en Tessa van The Green Happiness. Na alle commotie van de afgelopen tijd, laten de groene dames weer van zich horen. Met een boek en deze zeven winterse tips.

Het jaar 2016 zal door Merel en Tessa niet snel worden vergeten. Allereerst steeg het aantal fans op hun blog en site skyhigh en werden hun boeken door veel lezers omarmd. Maar na de piek kwam een razendsnelle publieke val. Na een interview in de NRC werden ze aangeschoten wild omdat hun voedingsadvies te kort door de bocht was en inhoudelijk kraakte. Ze moesten zelfs op het matje komen bij de Nederlandse Vereniging voor Diëtisten.

Het weerhield Tessa en Merel er niet van toch een nieuw boek te maken‘Your 50 Days of Green Happiness’, met dagmenu’s met verse en winterse gerechten. gezondNU ging naar hun boekpresentatie. “Het waren zware maanden”, beaamde de presentator die de boeklancering inleidde. Merel en Tessa zelf zagen er desondanks net zo vrolijk en mooi uit als de foto’s op hun blogs en in hun boeken. In die zin stralen ze wel degelijk zelf hun missie uit: ‘energieker, stralender en sexier’. Alleen dat al is een reden om Merel en Tessa een inhoudelijke revanche te gunnen. Want vertel; welk eten helpt tegen winterkwaaltjes zodat we er net zo sprankelend uitzien als jullie?

Verkoudheid en smoothies

Tessa: “Wat wij zelf veel doen is groene smoothies drinken, dat kan ‘s ochtends als ontbijt of als tussendoortje. Daarnaast slikken we extra vitamine C.”

Droog haar en avocado

Tessa: “Avocado. Het eten én smeren van avocado helpt tegen droog haar, vanwege de gezonde vetten. Dus gooi hem lekker door je salade. Als je een stukje over hebt kun je er een haarmasker van maken.”

Sterker haar en groente

Tessa: “Je haar en nagels worden sterker door mineralen, eet om die reden altijd genoeg groente, zorg ervoor dat je bord altijd voor de helft gevuld is met groente!”
Merel: “Koolhydraten eten helpt ook. Die geven energie aan je lichaam, waardoor er direct beter gezorgd wordt voor je haar, nagels en huid.”
Tessa: “Dat is wel een dingetje bij vrouwen, vaak worden koolhydraten juist geschrapt. De ‘slechte’ koolhydraten kunnen wel wat minder, zoals uit frisdranken, chips en taartjes. Door die producten hebben alle koolhydraten een slechte naam gekregen.”
Merel: “Ga voor complexe koolhydraten, zoals volle granen, boekweit, zoete aardappels en havermout, daar krijg je juist veel energie van. En dat voel je ook, je bent wat meer outgoing.”

Droge huid en zout

Merel: “Zoutbaden helpen goed tegen een droge huid. Ik merk dat mijn huid daardoor veel vetter is geworden. Kokosolie smeren helpt ook goed, maar voor mij werken de zoutbaden nog beter. Je zou denken dat het je huid uitdroogt, maar als je echt mineraalzout gebruikt gebeurt dat niet. Dus niet je keukenzout gebruiken!”
Tessa: “En voeg af en toe gezonde vetbronnen toe aan je maaltijden, zoals avocado of noten!”

Gebarsten lippen en kokos

Merel: “Kokosolie is hiervoor een goede. Houd rekening met wat je smeert, want dat trekt allemaal in je huid. Kijk goed of er niet al te veel rotzooi en chemicaliën in de producten zitten.”

Koude handen, voeten en vet en goede koolhydraten

Tessa: “Zorg dat je genoeg gezonde koolhydraten binnen krijgt. Dat maakt dat je doorbloeding gemakkelijker wordt, waardoor je weer minder koude handen krijgt.”

Stramme gewrichten en plantaardig eten

Tessa: “Hierbij is het vooral belangrijk dat je je gewrichten soepel houd en dan helpt plantaardige voeding heel erg. Dus minder dierlijke producten en veel mineralen. Dat bereik je door groene bladgroente toe te voegen aan je maaltijd. Waar wij ook groot fan van zijn, zijn zoutbaden. Dus dat je mineraalzout neemt en dat in bad doet of een voetenbadje. Door het zout kunnen de afvalstoffen en zuren gemakkelijker je lichaam verlaten. Gewrichtspijn kan veroorzaakt worden door afvalstoffen die daar zitten.”