Wie denkt dat alle topsporters in topconditie zijn, heeft het mis. Meer dan de helft kampt met serieuze mondproblemen, waardoor ze misschien net wat minder goed presteren. Hoe zit dat met de gewone huis-tuin-en-keukensporters? Kunnen zij ook meer uit zichzelf halen als ze beter voor hun gebit en tandvlees zorgen?

Als je je in het zweet werkt in de sportschool of fanatiek een rondje hardloopt, zijn je tanden waarschijnlijk het laatste waar je aan denkt. Volgens dr. Mike Loosemore, expert op het gebied van sportmedische wetenschap en hoofd van de medische staf van het Britse Olympische team, moet daar verandering in komen. Zeker als je sport op topniveau: “Uit onderzoek blijkt dat het met de mondverzorging van topsporters slechter is gesteld dan die van de rest van de bevolking. Dat komt onder andere doordat ze veel calorieën binnen moeten krijgen en dan kiezen voor sportdranken of andere producten met veel suiker. Atleten hebben ook vaak een droge mond, wat een vruchtbare bodem is voor mondziektes.”

Bij de meeste atleten is de mondgezondheid pas een prioriteit als ze pijn hebben. Loosemore: “Zonde, want mondproblemen kunnen ervoor zorgen dat je trainingen mist, omdat je naar de tandarts moet of pijn hebt. Ook kan het invloed hebben op je slaap, terwijl dat juist zo belangrijk is om te blijven presteren op topniveau. Daarnaast hebben we steeds meer bewijs dat atleten met een slechte mondgezondheid meer kans hebben op blessures.”

Grotere kans op chronische ziektes

Of huis-tuin-en-keukensporters ook vaker mondproblemen hebben, is nog niet bekend. Wel benadrukt de sport- en tandenexpert het belang van een goede mondverzorging: “Ga in ieder geval twee keer per jaar naar de tandarts voor een check-up. Misschien heb je toch een grotere kans op tandvleesontstekingen als gingivitis en parodontitis en kun je samen een plan maken om dit te voorkomen. We weten namelijk dat deze mondziektes de kans op chronische ziektes zoals diabetes, hart-en-vaatziekten en reuma vergroten.”

Naast minimaal twee keer per jaar naar de tandarts gaan, raadt Loosemore aan om goed te letten op wat je eet en drinkt. “Veel recreatiesporters zien atleten sportdranken drinken en denken dat ze dat ook nodig hebben. Dat is niet zo. Met water en melk kun je je het beste hydrateren en het is ook nog eens goedkoop en beter voor je mondgezondheid. Let erop dat je niet onnodig suikerrijk eet en drinkt. Dat zorgt alleen maar voor gaatjes.”

6 geboden voor een gezonde mond

  1. Poets je tanden met fluoridetandpasta. Doe dit als je mond pH-neutraal is. Bijvoorbeeld voor je ontbijt of een half uur na het eten. Dat is het beste voor het glazuur van je tanden.
  2. Flos of stook tussen je tanden. Door goed te poetsen krijg je zestig procent van je gebit schoon, de andere veertig procent ligt tussen je tanden. Gebruik een houten stoker om de ruimte tussen je tanden schoon te maken. Past dit echt niet? Gebruik dan flosdraad.
  3. Ga minimaal twee keer per jaar naar de tandarts. Ook als je geen pijn hebt, is een check-up geen overbodige luxe.
  4. Eet niet meer dan zeven keer op een dag. Elke keer dat je eet of drinkt, wordt het glazuur van je tanden een beetje aangetast. Als je de hele dag door eet, krijgt je mond niet de kans om te herstellen. Dat tast je tanden aan.
  5. Drink zo min mogelijk frisdrank en vruchtensap. Water, melk en thee zijn minder zuur en dus beter voor je tanden.
  6. Rook niet. Roken is funest voor je tanden, omdat het de weerstand van je tandvlees verstoort.

gezondNU is via Sunstar Foundation met dr. Mike Loosemore in contact gekozen. Sunstar Foundation financiert onderzoek naar de relatie tussen mondgezondheid en algehele gezondheid. Zo hopen ze kwaliteit van leven van mensen over de hele wereld te verbeteren.