<-- NIET ACTIEF -->

Afgelopen zaterdagnacht mocht je weer een uur langer slapen. Omdat de wintertijd inging, kreeg je een uur extra slaaptijd cadeau. Was het maar elk weekend wintertijd! Of ben je juist helemaal niet blij met de wintertijd omdat je biologische klok in de war raakt door dat geëmmer met die klok? Weet in elk geval dat de wintertijd beter voor je is. Hoe zit dat?

De wintertijd die ingaat en waardoor we allemaal de klokken moeten verzetten, is een halfjaarlijks terugkerend ritueel. Hoewel de meningen over het nut van het vooruit- en achteruitzetten van de klok verdeeld zijn, is de wintertijd wel een gezonder omdat het beter is voor je biologische klok. “We zijn dagdieren; we leven overdag omdat we licht nodig hebben. Licht draait aan het knopje van onze biologische klok”, zei Marijke Gordijn, onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Groningen in een eerder interview aan gezondNU.

Daglicht cruciaal voor je biologische klok

In de wintertijd is het ’s ochtends eerder licht. Dat is goed voor je biologisch klok, want zodra het licht wordt, krijgt je lichaam een seintje van de biologische klok dat je alert moet zijn. Het stresshormoon cortisol piekt en zorgt voor een wakker gevoel. Zouden we ook in de winter leven volgens de zomertijd, dan zou het ’s ochtend pas om tien uur echt licht zijn. De cortisol piekt later, je bent ’s ochtends meer moe en ‘s avonds minder slaperig.
Je gaat waarschijnlijk later naar bed, maar wordt nog vermoeider wakker omdat je minder slaapt dan je zou moeten.

Beter slapen door minder kunstlicht

Ook wat betreft inslapen is je biologische klok van belang. Als het daglicht afneemt omdat de avond valt, geeft de biologische klok het signaal ‘slaap’ af. Ons lichaam maakt dan het hormoon melatonine aan; de lichaamstemperatuur en de bloeddruk dalen, de hartslag vertraagt en je wordt slaperig.

Hierin zit hem het probleem met kunstlicht. Gordijn: “Als het ’s avonds níét donker wordt, omdat we de nacht met kunstlicht uitstellen, ontstaat er een conflict: de klok geeft aan dat het tijd is om te slapen maar door het licht blijven we alert. Het lichaam denkt dat het nog dag is. De klok verschuift daardoor: je lichaam denkt de volgende ochtend dat het pas later dag wordt.”

Hoe wen je het snelst aan de wintertijd?

Toch is na het ingaan van de wintertijd bij veel mensen de biologische klok een paar dagen van slag. Ze slapen ’s avonds slechter in en komen ’s ochtends lastiger uit bed. Wat kun je doen om eraan te wennen? Volg dan deze tips voor meer energie.

Lees meer over dit onderwerp