<-- NIET ACTIEF -->

Onze hersenen hebben 1001 functies. Ze sturen ons lichaam aan, slaan belangrijke informatie op en zijn verantwoordelijk voor de mentale functies, zoals denken en voelen. Door ze te trainen en te sporten blijven ze zo gezond mogelijk, maar ook voeding is onmisbaar. Wat hoort er op je bord voor gezonde hersenen?

Je brein fit en gezond houden is op elke leeftijd belangrijk, maar hoe ouder je wordt, hoe meer hersenaandoeningen er op de loer liggen. Dementie is er daar één van. Door je hersenen te blijven uitdagen, te sporten én de juiste voeding te eten, kun je je brein zo fit mogelijk houden. Wist je dat voeding en je brein zelfs onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? Trakteer je hersenen daarom op deze zes onmisbare voedingsmiddelen.

1. Groente en fruit in alle kleuren

Onze hersenen snakken naar voldoende vitamines, mineralen en omega-3-vetzuren. Deze zorgen namelijk voor goede en snelle communicatie tussen zenuwcellen in je hersenen. Eet je te weinig van deze stoffen? Dan merk je dat aan geheugenverlies en een slechte concentratie. Vitamines en mineralen vind je vooral in groente en fruit. Eet elke dag minimaal 250 gram groenten en twee stuks fruit. Wat fruit betreft worden vooral bessen, zoals blauwe bessen, bosbessen en goji-bessen aangeraden. Toch is variëren heel belangrijk, want zo profiteren je hersenen van veel verschillende voedingsstoffen.

2. Vette vis voor je brein

De onmisbare omega-3-vetzuren vind je vooral in de vette vissoorten. Deze vetzuren houden de goede en snelle communicatie tussen je zenuwcellen in stand. Eet daarom één keer per week vis. En dus het liefst de vette soort, zoals zalm, makreel, haring of paling. Andere goede bronnen van deze vetzuren zijn lijnzaadolie en groene bladgroenten. Ook in vlees zit het een beetje, maar vette vis blijft de absolute winnaar.

3. Yoghurt en zuurkool

Gefermenteerde voedingsmiddelen – dit zijn producten waar levende bacteriën in zitten – zijn vooral belangrijk voor gezonde darmen. Maar: als je darmen gezond zijn, is dit juist gunstig voor je hersenen. Daarom horen yoghurt, zuurkool, kefir en kimchi ook in dit rijtje thuis.

4. Groene thee

Goed nieuws voor theeleuten: uit onderzoek blijkt dat elke dag drie koppen groene thee drinken goed is voor je hersenen. In thee zitten antioxidanten die de bloedvaten helpen gezond te houden. Het drinken van groene thee verlaagt je bloeddruk en verkleint zelfs de kans op een beroerte. Als je niet van thee houdt, kies dan voor een glas water. Voldoende water drinken is ook belangrijk voor je hersenen, want die bestaan zelf voor meer dan 60 procent uit water.

5. Ei voor je hersenen

Een ei? Ja, echt! Een ei is een echte vitaminebom voor je hersenen. Er zit choline in, wat goed is voor je geheugen, maar ook veel vitamine A, D, E, B6 en B12. Al deze vitamines zorgen ervoor dat je hersenen optimaal hun werk kunnen doen. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat je mentaal beter zult functioneren als je genoeg van deze stoffen binnenkrijgt.

6. Noten

Het is geen toeval dat walnoten op hersenen lijken, want ze zijn ook echt goed voor je brein. Dat geldt gelukkig voor alle noten, dus variëren is een must. In noten zitten veel vezels, maar ook de juiste soorten vetten die je hersenen gezond houden, namelijk de ‘goede’ onverzadigde vetten. Houd het wel bij een handje noten per dag, want er zitten flink wat calorieën in.

Wat is slechte voeding voor je hersenen?

Het zal je niet verbazen: junkfood. Voedingsmiddelen waar veel vet, suiker en zout in zit hebben een negatief effect op je cognitie. Zo verminderen ze de concentratie neurotrofines. Dit zijn eiwitten die ervoor zorgen dat zenuwcellen goed kunnen functioneren. Snacks, koek, snoep en kant-en-klare producten geven dit effect op het brein al binnen drie weken.

Leg voortaan bovenstaande ingrediënten vaker in je boodschappenmandje voor gezonde hersenen, maar vergeet ook zeker niet andere (verse) voeding. Variëren is ook hier weer het toverwoord! Bovendien is gezonde voeding een hulpmiddel, maar geen heilige graal.