Als je hele dagen achter de computer zit, dan heb je nogal de neiging tot staren. Je knippert dan naar schatting tien keer per minuut met je ogen, terwijl 25 keer veel beter zou zijn. Het effect? Droge, vermoeide en soms pijnlijke ogen. Om dit te voorkomen kunnen een paar simpele oefeningen al helpen.

Naast actief knipperen met je ogen (tien keer snel knipperen, daarna twintig seconden je ogen sluiten en dat drie keer herhalen. Ja, probeer het maar eens, dat werkt echt!) om te voorkomen dat die uitdrogen, is het ook goed je blik letterlijk te verruimen. Als je veel achter een computer zit, moeten je je ogen zich extra inspannen, omdat we redelijk dicht op ons beeldscherm zitten. Daarom is het belangrijk om heel regelmatig je ogen af te laten dwalen en naar iets in de verte te kijken. Laat je oog het liefst rusten op een mooie boom of een grasveld, want groen is gezond. Houd je blik een halve minuut vast. Doe dit een aantal keer gedurende de dag.

Steek je duim op

Je blik verruimen kan ook door je hand uit te strekken en een duim op te steken. Breng die langzaam richting je gezicht, helemaal naar je neus. Let op! Je ogen moeten die duim volgen en ondertussen ook scherp blijven zien. Is de duim aangekomen bij je neus, dan sluit je even je ogen. Herhaal dit een keer of zeven.

Ook fijn: houd je handen tien centimeter voor je gezicht en kijk ernaar. Vervolgens focus je op iets anders, op ongeveer één meter afstand. Kijk daarna naar een voorwerp aan de horizon, iets dat verder weg is. Herhaal dit acht keer.

Kersenpitkussentje en handpalmen

Wie op yoga zit, heeft vast wel eens zo’n kersenpitkussentje op zijn ogen gehad. Heerlijk! Het maakt het écht even donker en door de lichte druk op de oogbal voel je de spanning wegebben. Dat trucje kun je ook achter je bureau na-apen. Ga achter je bureau zitten, ellebogen op je bureaublad en leg je ogen op de muis van je hand. Zorg dat het pikkedonker is. Adem rustig in en uit. Doe daarna langzaam je ogen weer open. En…? Hoe voel je je nu? Herhaal dit zo vaak als nodig is.

Een variant hierop is palmeren: wrijf je handen tegen elkaar warm. Maak kommetjes van je handpalmen en bedek daarmee je ogen zonder dat je handen de ogen raken. Het moet echt donker zijn en je mag niets meer zien. Alleen dan kun je ogen optimaal ontspannen. Heerlijk ook om deze oefening als break in te lassen tussen alle andere oogoefeningen door. Zo versterk je het ontspannende effect nog eens extra.
Als je echt lekker ontspannen bent, is de kans groot dat je gaat gapen. Laat je vooral gaan. Gapen is ook een manier om je oog te bevochtigen. Fijn tegen droge ogen! Belangrijk is trouwens dat de oefening prettig voelt en dat ze geen extra pijn doen of andere klachten veroorzaken. In dat geval of bij twijfel: schakel altijd een deskundige in. Ga naar de huisarts of een opticien.

Yoga voor je ogen

Veel oogoefeningen die we hier noemen, maken onderdeel uit van oogyoga. Al die kleine oefeningen hebben tot doel je oogspieren te activeren en elastisch te houden. Dat is belangrijk omdat we vanwege de beeldschermcultuur nauwelijks nog ver weg kijken. Voor de conditie van je ogen is het belangrijk om dat bewust in te bouwen in je dagelijkse leven.

Wat levert dat je op? Door actief te ‘trainen’ verbeter je de doorbloeding van je ogen, bevorder je de aanmaak van traanvocht en kunnen je ogen beter ontspannen. Dat komt de conditie van je ogen en zicht ten goede. Minder droogheid, minder vermoeidheid, minder pijn en irritaties. Dat werkt gewoon veel lekkerder, waardoor je je over het algemeen ook beter kan concentreren en meer werk kan verzetten. Deze kleine oefeningen, die je overal en altijd wel even tussendoor kunt doen en die je maar een of twee minuten per dag kosten, kunnen dus best een verschil maken.

Laat je ogen uit

Daarom doen we er er nog één bij. Want, soms heb je inspanning nodig om tot echte ontspanning te kunnen komen. Dus zet je ogen aan het werk. Kijk een paar keer flink scheel. Knijp tussendoor je ogen even stevig dicht. Draai daarna in slow motion rondjes met je ogen. Je gaat met de klok mee en probeert op een rustig tempo zo groot mogelijke cirkels te maken. Herhaal dit drie keer en sluit daarna je ogen. Open ze na een halve minuut. En?

Ook echt verkwikkend: een korte oogmassage. Je plaatst je beide wijsvingers tussen je wenkbrauwen, boven je neus neer (voor yogi’s: je derde oog). Je werkt daarbij met kleine draaiende bewegingen – lichte druk toepassen – je wenkbrauwen af van binnen naar buiten. Stop bij de rand van je ooglid.

Tot slot, laat je ogen ook even uit tussen de middag. Lunchwandelen door een park, langs het water, door de wijk: het is een oogoefening an sich. Frisse lucht (weg uit die airco) doet je ogen goed. Net als bewegen dat ook doet. Het zwengelt de doorbloeding aan en voorziet je ogen van een lekker portie zuurstof. Go for it!

Lees meer over ogen in ons dossier »