Blaadjes aan de bomen, bloemen in de tuin en lekker het bos in: groen voelt goed. En: groen ís goed. Groen maakt ons letterlijk gezonder. En daar is niets zweverigs aan, stellen onderzoekers. Hoe werkt de G-kracht van de natuur? En hoe kun je optimaal gebruik maken van de gezonde krachten van groen?

Wees gerust, je hoeft geen kruidenvrouwtje te worden om te profiteren van de geneeskracht van groen. Je handen mogen schoon blijven en ook je computer mag blijven aanstaan. Maar wees gewaarschuwd: het gezondheidseffect van groen is zo groot, dat je het maar beter maximaal kunt inzetten. “Er zijn verschillende experimenten uitgevoerd waaruit blijkt dat mensen sneller herstellen van stress als ze afbeeldingen van een natuurlijke omgeving zien krijgen”, zegt socioloog Jolanda Maas. “Het is een krachtig instrument om in te zetten om je gezondheid te bevorderen.”

Groen vertraagt je hartslag

De gezonde werking van de natuur beperkt zich niet tot kruiden en groente uit je tuin. Juist niet! Het gaat echt om buiten zijn; kijken, zien en ervaren. Psycholoog Agnes van den Berg stelt dat ook een tuintje dat is volgebouwd met tuinkabouters, boerenakkers, heilzaam is. Uit haar onderzoek blijkt dat natuur en groen zorgt voor meer rust en genezing. Groen vertraagt letterlijk je hartslag. Het maakt dat kinderen zich beter kunnen concentreren en leidt tot betere schoolprestaties. Hardlopers die rennen in het groen houden het over het algemeen langer vol.

Zo herstellen mensen sneller van een operatie als ze vanuit het ziekenhuis uitkijken over groen. Het is één van de redenen dat ziekenhuizen in het hele land een ‘healing environment’ zeer serieus nemen. Verschillende ziekenhuizen hebben tegenwoordig een daktuin en zorgen voor genoeg daglicht op de zaal. Het effect? Sneller herstel, minder complicaties en zelfs minder pijnstilling.

8 tips voor meer groen in je leven

  1. Luchten, luchten, luchten. Haal frisse buitenlucht naar binnen door luchtroosters en klepraampjes de hele dag open te zetten. Naast ventileren is ook luchten gezond; dat doe je door maar liefst driemaal daags vijf minuten in je hele huis in elke ruimte een raam of deur open te zetten.
  1. Sop groen. Op schoonmaakmiddelen met een gevarensymbool (het kruis met oranje achtergrond of het doodshoofd) staat vaak de boodschap: gebruik in een goed geventileerde ruimte. Helaas bestaan de meeste wc’s uit drie muren en een deur, ventilatie is ver te zoeken is. Het gevolg? Je zit letterlijk in de gifdampen. Kies dus juist op wc’s voor schoonmaakmiddelen zonder chemicaliën. Of maak het zelf: meng heet water met drie eetlepels groene zeep en een paar druppels citroensap. Dit ruikt lekker en heeft een antibacteriële werking.
  1. Plant bloemen voor de bij. Plant vlinderstruiken of zaai bloemen in je tuin; zo geniet je zelf van kleur in je tuin en help je maak je alle kleine beestjes die vliegen en blij die nu in het nauw komen door de verstedelijking.
  1. Ren weg van de weg. Wandelen of hardlopen? Blijf zo veel mogelijk uit de buurt van snelwegen en andere drukke wegen. De hoeveelheid fijnstof afkomstig uit uitlaatgassen neemt snel af met elke meter meer afstand. Tot ongeveer 300 meter naast snelwegen en vijftig meter langs andere (drukke) wegen is de lucht erg vervuild.
  1. Kies een gezond keurmerk. Tijd voor een nieuw T-shirt? Door een product te kiezen met een keurmerk kies je voor zo min mogelijk schadelijke stoffen. Goede keurmerken zijn: Ecolabel, OEKOTEX-keurmerk en het ‘GS’- of Kemakeur-label.
  1. Zuiver de lucht met planten. Planten in huis zorgen voor een betere binnenlucht. Deze vijf planten zorgen bijvoorbeeld voor meer zuurstof en minder CO2 in de lucht en zuiveren de lucht van chemicaliën: hedera (klimop), Chlorophytum comosum (graslelie), Golden pothos (Devil’s ivy), Spathiphillum (lepelplant) en een Aglaonema (Chinese evergreen).
  1. Pak de fiets. Pak voor elke afstand van minder dan vijf kilometer de fiets. Zo draag je bij aan de vermindering van fijnstof in de buitenlucht en stimuleer je je eigen doorbloeding en vetverbranding.
  1. Investeer in biologisch katoen. Katoen klinkt als puur natuur. Toch is de katoenteelt verantwoordelijk voor vijfentwintig procent van het totale pesticidengebruik wereldwijd. Deze chemicaliën veroorzaken schade aan bodem, planten, dieren, oppervlaktewaters en de mensen die ermee in aanraking komen. Uiteindelijk dus ook de dragers van de kleding. Was daarom je nieuw gekochte kleren altijd voor je ze draagt en kies als het even kan voor kleding van biologisch katoen, bijvoorbeeld met het GOTS-keurmerk (Global Organic Textile Standard).