Als je een probleem of klacht hebt, komt het vaak neer op veranderen; anders eten, bewegen en denken … Moeilijk! Fysiotherapeut Nathalie Schaafsma helpt je juist daarmee: ze kijkt naar het lichamelijke probleem van haar cliënten en luistert naar het hele verhaal. Aan haar de vraag: wat zijn je zes gouden tips? 

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht wat ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Nathalie Schaafsma, fysiotherapeut en ‘lijfstijlspecialist’, haar tips om je gezonder, fitter en gelukkiger te voelen.

1. Maak van je hart geen moordkuil

“Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat ik alles mag zeggen als ik het maar netjes doe. Nu tig jaar later draag ik deze wijze les nog steeds elke dag met mij mee. Ik zie om mij heen dat mensen dit niet altijd doen en wat er dan ontstaat is vaak opgekropte frustratie wat zich kan uiten tot fysieke- of mentale ongemakken. Natuurlijk heb ik ook weleens ongemakken gekend door juist wél iets te zeggen, maar gelukkig duurde dit dan nooit lang!”

2. Doe wat je wilt – gekletst wordt er toch

“Mijn opa en oma hadden altijd een soort van delfts blauw bordje boven hun telefoon hangen. Op dat bordje stond geschreven: ‘Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch’. Ik kan mij herinneren dat ik dit altijd las als ik bij mijn opa en oma op bezoek was. Uiteraard wist ik toen nog niet de achterliggende gedachte van deze tekst. Zelf vind ik die gedachte heel belangrijk en het komt overeen met mijn eerste gouden tip. Probeer altijd zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven, zo heb je volgens mij het minste last van jezelf of van anderen. ‘Mooie woorden zijn niet altijd waar en ware woorden zijn niet altijd mooi.’”

3. Omring je met positieve mensen

“Volgens mij zijn de meeste problemen die je hebt, de problemen van anderen. Natuurlijk kun je niet altijd zoals de Dalai Lama leven en zijn er uitdagingen op je pad maar zorg ervoor dat dit jouw zelf niet stagneert.

4. Neem je gezondheid niet voor lief

“Niemand anders dan jijzelf is verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Er zijn vele zaken die jezelf in de hand hebt en uiteraard hebben we ook een dosis geluk nodig. Ik zie dagelijks mensen die struggelen met hun gezondheid en zeggen had ik maar… Ik krijg vaak te horen; jij kunt makkelijk praten jij bent gezond. Men vergeet dan dat ik zelf ook veel investeer in mijn gezondheid.”

5. Niemand anders dan jijzelf weet hoe je voelt, handel hiernaar

“In de kliniek komen vaak cliënten voor langer bestaande klachten en/of een second opinion. Het verbaast mij dat veel cliënten zich laten wegsturen bij een collega zorgprofessional terwijl zij zelf heel goed voelen wat er aan de hand is. Vooral vrouwen zijn hier een kei in. Ze bagatelliseren hun klachten en denken snel dat ze zeuren. Niet doen, vertrouw op jezelf! Vind je het lastig om je klachten te verwoorden? Schrijft alles op voordat je naar een zorgprofessional gaat.”

6. Eet zo min mogelijk suiker

“Ik zie wat vermindering van suiker eten doet bij lichamelijke en geestelijke klachten. Zo kunnen de klachten bij reuma en artrose aanzienlijk worden verminderd en krijg je minder schommelingen in je mentale welbevinden.”

Nathalie Schaafsma doet mee met de Gezond Held 2019-verkiezing van gezondNU. Vind jij dat ze moet winnen? Breng dan nu je stem uit.

Wie is jouw gezonde held van 2019?

De andere genomineerden zijn:

Vrouwenarts Barbara Havenith: “Zet je telefoon uit, zorg voor rust”

“Je hormonen zijn gebaat bij rust, veiligheid en ontspanning. Als je altijd maar geprikkeld bent door die continue stroom mails en nieuwsberichten, dan heeft dat gevolgen voor je cortisolgehalte en adrenalineniveau. Belangrijke hormoonproducenten zoals de bijnieren en de schildklier raken van slag en kunnen zo een scala aan klachten veroorzaken.”

Kinderarts Ines von Rosenstiel: “Maak afspraken met jezelf”

“Minder alcohol drinken: op dat vlak valt voor bijna iedereen nog wel winst te boeken. Maar minderen met drinken kan verdraaid lastig zijn. Voor mij werkt het beter als ik daadwerkelijk alcoholvrije dagen inplan. Bijvoorbeeld maandag tot met donderdag drink ik helemaal geen wijn of (wit)bier, maar op vrijdag, zaterdag en zondag mag ik wel af en toe een goed glas. Zulke afspraken maak ik met mezelf, en je kan het als steun in de rug ook nog eens in je agenda zetten. Dat maakt het makkelijker om je er ook aan te houden en de alcoholconsumptie te verminderen. ”

Diëtist Harriët Verkoelen: “Stel je ontbijt eens uit”

“Een hardnekkige fabel is dat je per se moet ontbijten om ‘de boel op gang te brengen’. Als je ’s morgens niets kunt eten of geen honger hebt, eet dan niet. De laatste tijd zijn we juist bezig om mensen weer te leren ’s morgens eerst te gaan bewegen en pas daarna te eten. Je ontbijt uitstellen of zelfs overslaan (dit moet je trainen!) versterkt je stofwisseling juist. Ik weet dat het raar klinkt maar als je een aantal uren niet gegeten hebt dan gaat je stofwisseling veranderen en krijgen processen die anders niet gebeuren, een kans. Eén daarvan is vetverbranding. Dát brengt ‘de boel op gang’!”

Receptontwikkelaar Nora French: “Denk: ‘Beter dan …’”

“Wil je gezonder eten? Wees dan niet te streng voor jezelf! Een gezond eetpatroon is geen tijdelijk dieet, maar eerder een levensstijl die je opbouwt. Het principe ‘beter dan’ werkt goed. Vervang een ontbijt met cornflakes eens voor een bordje havermout; het is beter dan … Snack met noten in plaats van chips omdat het ‘beter dan’ is. Gezond proberen te eten is beter dan het niet doen! Doe wat je kunt, veranderingen hebben tijd nodig.”