Ondenkbaar was het tien, twintig jaar geleden dat er gemberthee in het ziekenhuis geserveerd zou worden tegen misselijkheid. Sterker nog, je werd voor gek verklaard als je als specialist adviseerde acupunctuur te proberen tegen chronische pijn. Kinderarts Ines von Rosenstiel brengt daar verandering in. Ze opende de ziekenhuiswereld voor de complementaire geneeskunde, maar wat doet ze eigenlijk zelf om gezond en fit te blijven?

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot een inzicht wat ze vanuit de wetenschap toepassen. Kinderarts Ines von Rosenstiel deelt haar tips om gezonder, fitter en gelukkiger te worden.

1. Gezondheid is een optelsom

“Uiteindelijk zit de échte gezondheidswinst hem vaak niet in een onderdeel van je leven, maar in de totale optelsom. Dus niet alleen in meditatie, maar ook meer in bewegen, naar muziek luisteren of gezonder eten. In alles bij elkaar. Waar kun jij nog winst boeken? Niet alles wat je kan veranderen, moet je ook per se veranderen. Met regelmaat zijn mensen al geweldig bezig. Ze hoeven helemaal niets extra’s te doen, of een klein stapje de goede richting op kan ook al verschil maken.”

2. Druk? Plan gezonde momenten in

“Ik werk vijf dagen, lees continu om bij te blijven en in de weekenden geef ik vaak les in intergrative medicine. Dus voor privé blijft weinig tijd over. Ik had met mezelf afgesproken – al lang, lang geleden – om elke tien jaar met sabbatical te gaan. Dat is ook wel nodig. Ik moet altijd alert blijven op een goede balans tussen werk en privé is. De enige manier om tijd voor mezelf te maken is om een langere tijd vrij te nemen en weg te gaan. Aan die afspraak heb ik me gehouden. Mijn eerste sabbatical had ik op mijn veertigste. Ik ging naar India om het mediteren onder de knie te krijgen. Hoe ik daarbij kwam, weet ik nog steeds niet. Ik kom niet uit een gezin dat bijzonder spiritueel is. Het was iets wat echt van binnenuit kwam. Ik vertrok naar een boeddhistisch klooster en deed elke dag aan yoga en meditatie. In 2021 staat mijn volgende sabbatical op de planning en ik ben van plan om me daaraan te houden. In de tussentijd doe ik nog steeds aan meditatie met een speciale app.”

3. Telefoon uit en wandel!

“Beeldschermen overheersen naar mijn idee te veel ons leven. Dus wat mij betreft is het helemaal niet verkeerd om af en toe die telefoon uit te zetten, de laptop dicht te klappen en even met vrienden samen lekker iets actiefs te doen. Wandelen bijvoorbeeld vind ik heerlijk. In goed gezelschap is dat gegarandeerd gezellig en ultiem ontspannen.”

4. Maak afspraken met jezelf

“Minder alcohol drinken: op dat vlak valt voor bijna iedereen nog wel winst te boeken. Maar minderen met drinken kan verdraaid lastig zijn. Voor mij werkt het beter als ik daadwerkelijk alcoholvrije dagen inplan. Bijvoorbeeld maandag tot met donderdag drink ik helemaal geen wijn of (wit)bier, maar op vrijdag, zaterdag en zondag mag ik wel af en toe een goed glas. Zulke afspraken maak ik met mezelf, en je kan het als steun in de rug ook nog eens in je agenda zetten. Dat maakt het makkelijker om je er ook aan te houden en de alcoholconsumptie te verminderen.”

5. Kies voor leuk en plezier

“Het is misschien een inkopper, maar deze tip combineert lekker, leuk en gezond zo geweldig samen dat ik hem toch nog even wil noemen: kies voor kleur op je bord. Hoe meer kleurrijk je eet, hoe meer verschillende soorten voedingsstoffen je binnen krijgt, hoe gezonder het is. Ik denk dat de factor ‘leuk’ nog te veel onderschat wordt. Veel mensen gaan naar de sportschool omdat het ‘moet’. Maar dan houd je het dus niet vol. Het is de kunst om plezier te koppelen aan alles wat je doet in het leven en zeker ook als het gaat om beweging. Dus of je nu gaat voor fitness, tennis, wandelen, hardlopen of trampolinespringen: doe het met plezier.”

6. Ken jezelf

“Zingeving is de rode draad in veel gesprekken die ik voer met patiënten. Wat is voor jou belangrijk in het leven? Ik ben dol op reizen. ‘Je hebt geen eigen huis, geen auto, nauwelijks bezit’, grapt mijn broer weleens. Hij heeft gelijk: veel van mijn geld gaat in reizen zitten. Het liefst ga ik op stap met Miguette, mijn partner. Maar ik blijf natuurlijk dokter. Dus ook tijdens mijn reizen met haar ga ik vaak bij een lokaal ziekenhuis op bezoek om te kijken hoe zij het daar doen. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je jezelf kent en weet wat belangrijk is voor jou, zodat je op basis daarvan de keuzes kan maken die echt bij passen.”

Ines von Rosenstiel doet mee met de Gezond Held 2019-verkiezing van gezondNU. Vind jij dat ze moet winnen? Breng dan nu je stem uit.

Wie is jouw gezonde held van 2019?

De andere genomineerden zijn:

Vrouwenarts Barbara Havenith: “Zet je telefoon uit, zorg voor rust”

“Je hormonen zijn gebaat bij rust, veiligheid en ontspanning. Als je altijd maar geprikkeld bent door die continue stroom mails en nieuwsberichten, dan heeft dat gevolgen voor je cortisolgehalte en adrenalineniveau. Belangrijke hormoonproducenten zoals de bijnieren en de schildklier raken van slag en kunnen zo een scala aan klachten veroorzaken.”

Receptontwikkelaar Nora French: “Denk: ‘Beter dan …’”

“Wil je gezonder eten? Wees dan niet te streng voor jezelf! Een gezond eetpatroon is geen tijdelijk dieet, maar eerder een levensstijl die je opbouwt. Het principe ‘beter dan’ werkt goed. Vervang een ontbijt met cornflakes eens voor een bordje havermout; het is beter dan … Snack met noten in plaats van chips omdat het ‘beter dan’ is. Gezond proberen te eten is beter dan het niet doen! Doe wat je kunt, veranderingen hebben tijd nodig.”

Fysiotherapeut Nathalie Schaafsma: “Maak van je hart geen moordkuil”

“Mijn ouders hebben mij altijd geleerd dat ik alles mag zeggen als ik het maar netjes doe. Nu tig jaar later draag ik deze wijze les nog steeds elke dag met mij mee. Ik zie om mij heen dat mensen dit niet altijd doen en wat er dan ontstaat is vaak opgekropte frustratie wat zich kan uiten tot fysieke- of mentale ongemakken. Natuurlijk heb ik ook weleens ongemakken gekend door juist wél iets te zeggen, maar gelukkig duurde dit dan nooit lang!”

Diëtist Harriët Verkoelen: “Stel je ontbijt eens uit”

“Een hardnekkige fabel is dat je per se moet ontbijten om ‘de boel op gang te brengen’. Als je ’s morgens niets kunt eten of geen honger hebt, eet dan niet. De laatste tijd zijn we juist bezig om mensen weer te leren ’s morgens eerst te gaan bewegen en pas daarna te eten. Je ontbijt uitstellen of zelfs overslaan (dit moet je trainen!) versterkt je stofwisseling juist. Ik weet dat het raar klinkt maar als je een aantal uren niet gegeten hebt dan gaat je stofwisseling veranderen en krijgen processen die anders niet gebeuren, een kans. Eén daarvan is vetverbranding. Dát brengt ‘de boel op gang’!”