Griep

Griep is een ziekte waarbij het slijmvlies in de luchtwegen ontstoken raakt. Griep wordt veroorzaakt door het griep- ofwel influenzavirus en is zeer besmettelijk. Griep komt in Nederland elk jaar voor, meestal ’s winters. Er zijn verschillende soorten virussen die griep veroorzaken en deze virussen veranderen steeds. Om die reden kun je telkens opnieuw griep krijgen.

Algemeen | Klachten bij griep | Behandeling | Oorzaak van griep | Tips & vragen

Algemeen

Griep

Verkouden, een slap gevoel, hoesten, koorts en een loopneus – we noemen het allemaal griep. Maar verkouden zijn en je lamlendig voelen is niet hetzelfde als griep. Een echte griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus en geeft een langdurig ziek en beroerd gevoel, met hoofdpijn, neusverkoudheid, keelpijn en spierpijn. Vaak heb je hoge koorts met rillingen.

Zeer besmettelijk

Het influenzavirus is een acute infectie en zeer besmettelijk. Daarom komt griep meestal in golven: hele groepen krijgen het tegelijk. De periode dat je na een besmetting ziek wordt, is ongeveer één tot drie dagen. Griep beschadigt de slijmvliezen van de luchtwegen, waardoor er zich vaak secundaire bacteriële infecties ontwikkelen. Dit kan vooral gebeuren als je een zwakke weerstand hebt. Er zijn verschillende soorten griepvirussen die steeds veranderen. Je kunt het dus meerdere keren krijgen.

Wie een hart- of een longaandoening heeft, diabetes of een andere stofwisselingsziekte, is extra vatbaar voor griep. Hetzelfde geldt voor oudere mensen, zwangere vrouwen en baby’s. Voor hen is het goed om bij griep naar een arts te gaan. Doe dit ook als er veel slijm loskomt bij het hoesten, als de koorts langer dan vijf dagen aanhoudt en als er opnieuw koorts optreedt nadat je en tijd koortsvrij was.

Weerstand bij griep

Griep komt elk jaar voor in Nederland, meestal ’s winters. Niet omdat er dan meer virussen zijn, maar omdat we vatbaarder zijn vanwege een minder goede weerstand. Ook sluiten we ramen en deuren, waardoor de ventilatie binnen niet goed is. Allemaal omstandigheden die het makkelijk maken voor een virus om toe te slaan. Een goede weerstand en een goed binnenhuisklimaat is daarom belangrijk bij het voorkomen van griep.

Herstel griep

Wie wordt geveld door de griep, moet rekening houden met een hersteltijd van ongeveer tien dagen. Je moet het hierbij hebben van je eigen weerstand. Met een goede weerstand, herstel je sneller. Uitzieken is belangrijk; te snel veel werken ondermijnt dit herstel.

Klachten bij griep

Griep begint vaak zeer plotseling met:

  • koude rillingen
  • hoofdpijn
  • heftige spierpijn en vermoeidheid
  • keelpijn en droge hoest
  • (hoge) koorts

Koorts bij griep

De koorts bij een flinke griep kan binnen een paar uur oplopen tot 39 graden Celcius of hoger en duurt meestal 3 tot 5 dagen. (Onze lichaamstemperatuur schommelt normaal tussen de 36,5 en 37,5 graden Celsius. Als deze temperatuur boven de 38 graden komt, hebben we koorts.)

Koorts op zich is niet erg. Het is een natuurlijke en noodzakelijke reactie van het lichaam wanneer het de strijd aanbindt met schadelijke binnendringers zoals bacteriën en virussen. Een verhoging van de lichaamstemperatuur legt de activiteit van ziekteverwekkers lam. Het onderdrukken van de koorts gaat dus in feite tegen deze natuurlijke reactie in. Zorg bij koorts dat het lichaam niet plotseling afkoelt en drink veel.

Behandeling

Zelf doen bij griep

  • Rust genoeg en probeer uit te zieken, vermijd lichamelijke inspanning.
  • Houd bij koorts het vocht in je lichaam op peil door veel te drinken.
  • Voorkom dat uw lichaam afkoelt als je koorts hebt.

Om de kans op griep te verkleinen, of om sneller te herstellen als de griep toch heeft toegeslagen, is het goed elke winter te werken aan een goede weerstand. Raak niet oververmoeid, neem op tijd rust en zorg voor gezond en gevarieerd eten met voldoende fruit en groente.

Andere tips tegen griep

  • Was regelmatig je handen met water en zeep en droog je handen het liefst af met een keukenrol. Gebruik de materialen waaraan je je handen afdroogt één keer.
  • Handen wassen is vooral belangrijk voor het eten en na hoesten, niezen of snuiten.
  • Houd een hand voor je mond als je niest of hoest.
  • Maak deurklinken goed schoon. Denk ook aan speelgoed dat in contact komt met kinderen die griep hebben of verkouden zijn.
  • Gebruik allesreiniger en handwarm water. Daarna afspoelen met schoon water en laten drogen aan de lucht. Was regelmatig het beddengoed en eventueel stoffen speelgoed op 60 °C.
  • Ventileer woon- en slaapruimten. Laat de ventilatieroosters altijd iets open of zet het raam op een kier (met anti-inbraakstang of slot).
  • Een betere weerstand opbouwen, bereik je op de eerste plaats met een gezonde leefstijl. Eet veel groente, fruit, rauwkost, calcium, volkorenbrood en vis.
  • Aanhoudende stress doet een aanslag op je weerstand, probeer genoeg te slapen en te ontspannen.

Oorzaak van griep

Griep wordt veroorzaakt door een besmetting met het influenzavirus. Dit virus behoort tot een heel grote en diverse groep van virussen. Het virus muteert ook zeer snel, waardoor na een tijdje een heel nieuwe variant kan ontstaan. Sommige influenzavirussen zijn gevaarlijker dan andere. Dit zit hem vaak in hoe snel ze overspringen van dier op mens en van mens op mens en hoe ernstig de klachten zijn.

Tips & vragen

Oliën bij griep

Buikgriep

Vorig jaar griep

De artikelen in het dossier

Advertorial

Dagelijks een regelmatige stoelgang

Iedereen heeft zijn eigen ritme, ook wat toiletbezoek betreft. Dat ritueel kan negatief worden verstoord door harde ontlasting, waardoor het alleen maar moeilijker wordt...

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond