Hoofdpijn

Hoofdpijn is een van de meest voorkomende kwalen in Nederland; iedereen heeft het wel eens. Maar er zijn meer dan drie miljoen mensen die het zo vaak hebben dat het hun dagelijkse leven bepaalt. Ook nemen veel mensen de hoofdpijn voor lief en denken dat er niets aan is te doen. In dit dossier lees je meer over de soorten hoofdpijn en oplossingen.

Algemeen

Geschat wordt dat een op de vijf mensen minimaal een dag in de week hoofdpijn heeft. Er bestaan veel verschillende soorten hoofdpijn. Dit zijn de bekendste vier:

1. Clusterhoofdpijn

Relatief korte, intense aanvallen van 15 tot 180 minuten. Kan tot acht keer per dag komen opzetten. De pijn is stekend achter één oog en de slaap. Het oog is rood, gezwollen en traant. Soms helpt het inademen van honderd procent (medische) zuurstof.

2. Medicijnafhankelijke hoofdpijn

Chronische en continue hoofdpijn die is ontstaat door langdurig gebruik van pijnstillers. Dit effect kan al optreden na drie maanden pijnstillers gebruiken. De enige remedie is stoppen, het liefst zo rigoureus mogelijk.

3. Menstruele hoofdpijn

Hoofdpijn door een verandering in de hormoonspiegel. De hoofdpijn ontstaat vaak op hetzelfde moment in de cyclus.

4. Spanningshoofdpijn

Een drukkend, dof en klemmend gevoel rond het hele hoofd. Alsof er een elastiek om je hoofd zit. Er is een continue samentrekking van de spieren in het hoofd en de nek. Vaak zijn de nek en schouders pijnlijk. Functioneren is mogelijk, maar niet prettig.

Kinderen met hoofdpijn

Hoofdpijn komt bij kinderen net zo vaak voor als bij volwassenen. Hoofdpijn is een belangrijk signaal dat ook bij kinderen serieus moet worden genomen.

Prikkels die hoofdpijn kunnen opwekken bij kinderen:

  • Vochttekort
  • Niet ontbijten
  • Spanning
  • Vermoeidheid
  • Slecht slapen

Klachten

Per vorm van hoofdpijn kunnen de klachten verschillen. Dit zijn de meest voorkomende klachten:

  • Kloppende, bonzende of zeurende pijn in het hoofd
  • Een gevoel van druk in en om het hoofd en achter de slapen

Klachten spanningshoofdpijn:

  • De hoofdpijn duurt minimaal een half uur en maximaal zeven dagen
  • De pijn zit aan beide zijden of door je hele hoofd
  • De pijn is dof, drukkend en klemmend
  • Je kunt nog (licht) functioneren
  • Vaak zijn ook je nek en schouders pijnlijk

Klachten clusterhoofdpijn:

  • De aanvallen zijn intens en de pijn is hevig
  • De pijn voelt als een scherpe, borende pijn aan een kant van het hoofd
  • De pijn ebt relatief plotseling weg
  • De aanvallen duren 15 tot 180 minuten en kunnen tot acht keer per dag komen opzetten, meestal doen aanvallen zich in een serie of cluster voor
  • Aan de pijnzijde traant je oog, je hebt een loopneus en je transpireert
  • Je hebt een enorme drang om te bewegen en je spieren spannen sterk aan

Klachten medicijnafhankelijke hoofdpijn:

  • Direct na het wakker worden, voel je al pijn
  • De pijn zeurt constant en zit door het hele hoofd
  • Soms ben je misselijk van de pijn en kun je er niet van slapen
  • De pijn is er dagelijks
  • Je slikt al enkele weken lang bijna dagelijks, of meer dan drie dagen per week, pijnstillers

Behandeling

Veel mensen met hoofdpijn denken dat hoofdpijn erbij hoort. Dat is gelukkig niet zo. Veel hoofdpijn kan minder worden door meer rust, ontspanning en beter bewegen. Stel ook een bezoek aan de huisarts nooit te lang uit; de helft van de mensen met migraine reageert goed op medicatie waardoor hun pijn beheersbaar wordt.

Zelf doen

Om hoofdpijn te voorkomen zijn de volgende dingen belangrijk:

  • Voldoende bewegen
  • Voldoende ontspanning
  • Goede nachtrust
  • Rek- en strekoefeningen bij langdurig bureauwerk
  • Maak een ‘ademende’ agenda. In zo’n agenda staan nooit twee afspraken direct achter elkaar
  • Regelmatige bedtijden
  • Een rustige en donkere slaapkamer
  • Regelmatig naar buiten
  • Zachtjes kauwen
  • Gezonde voeding

Om hoofdpijn te verlichten kun je het volgende doen:

  • Neem een hete douche, richt de straal op de nek en wervelkolom
  • Masseer de pijnlijke gespannen nek of de slapen
  • Neem voldoende rust
  • Neem een pijnstiller

Hoofdpijndagboek

Het bijhouden van een hoofdpijndagboek kan ook zijn vruchten afwerpen. Hierin noteer je precies wat je op een dag doet en eet. Je geeft aan of je medicijnen hebt geslikt, hoe je je voelt en of je hoofdpijn hebt (en zo ja, hoe erg). Uit deze gegevens is het mogelijk een patroon te herkennen.

Naar de huisarts

Elke hoofdpijn vereist verder zijn eigen aanpak. De huisarts kan helpen om te achterhalen van welke hoofdpijn sprake is en je een gerichte behandeling geven. Er zijn diverse medicijnen beschikbaar voor alle soorten hoofdpijn. Vraag je huisarts altijd naar de laatste ontwikkelingen omtrent de mogelijkheden. Ook homeopathie, acupunctuur, neuraaltherapie, houdingstherapie, psychische therapie of ontspanningstraining kunnen verlichting geven.

Oorzaken

Hoofdpijn is vaak geen aandoening op zich, maar wordt uitgelokt. Die uitlokkers kunnen allerlei zaken zijn, en vaak herken je ze bij jezelf. Dit zijn een aantal belangrijke uitlokkers van hoofdpijn:

  • spanning in de nek- en schouderspieren
  • geestelijke spanning (stress, verdriet)
  • pijnstillers
  • chemische stoffen (verflucht)
  • koffie
  • laat naar bed gaan, slaapgebrek
  • hormoonschommelingen (menstruatie)
  • verkeerde bril (te strak of te sterk)
  • laag bloedsuikergehalte
  • hoge bloeddruk
  • voorhoofdsholteontsteking

Daarnaast kan hoofdpijn een symptoom zijn van een vochtgebrek, hersenschudding, griep, verkoudheid, roodvonk, de ziekte van Lyme, vernauwing van de slagaders in de hersenen, bijholteontsteking, leveraandoeningen en fibromyalgie.

Tips & vragen

De artikelen in het dossier

Advertorial

Doorbreek de vicieuze cirkel van stress en eten

We eten allemaal wel eens te veel. Soms heeft overmatig eten niets meer te maken met iets erg lekker vinden. Dan wordt eten gebruikt...

De 3 beste oefeningen voor je bekkenbodemspieren

Sterke bekkenbodemspieren voorkomen urineverlies, verbeteren je houding en maken seks zelfs spectaculairder. Reden genoeg dus om ze te trainen! Lees hier drie oefeningen voor...
Eet je lever gezond

Eet je lever gezond