Heeft een arts vastgesteld dat je een traagwerkende schildklier hebt? Dan wordt er schildkliermedicatie voorgeschreven om de waarden in je bloed stabiel te houden. Met een gezonde leefstijl kun je je schildklier ook een handje helpen. Orthomoleculair Rineke Dijkinga geeft een handig stappenplan met tips die je vandaag nog toe kunt passen.

Stop nooit op eigen houtje met schilkliermedicijnen omdat je denkt dat minder stress, gezonde voeding en bewegen je schildklieraandoening genezen. Dit kan gevaarlijk zijn! Dit stappenplan is een mooie ondersteuning, maar absoluut geen geneesmiddel.

1. Beweeg, beweeg, beweeg

Als je niet actief bent, staat je energiefabriek in de slaapstand. Door te bewegen kun je die aanslingeren. Orthomoleculair voedingsdeskundige Rineke Dijkinga: “De aanmaak van het T3-hormoon staat direct in verband met lichaamsbeweging. Je hoeft geen grote dingen te doen. Ga geen halve marathon rennen, want dat kan juist weer tegen je werken. Gewoon iedere dag een halfuur wandelen, te voet je boodschappen doen, de fiets pakken in plaats van de auto, wat simpele krachttraining doen, trappenlopen: het is niet moeilijk.”

2. Eet je warm

Wie een trage schildklier heeft, heeft het eerder koud. Warm eten is dan het beste medicijn. Heel logisch, want je lichaam hoeft dan geen energie te verspillen door wat je eet of drinkt op te warmen. Duik de keuken in voor soepen, stoofpotjes en andere warme gerechten. Vergeet ook niet specerijen zoals gember, kurkuma en rode peper. Die geven niet alleen een boost aan je stofwisseling, maar je wordt er ook meteen lekker warm van.

3. Kies voor groen en gezond

Dijkinga: “Het ligt zo voor de hand, maar het is tegelijk zo’n groot probleem in onze samenleving. We eten veel te weinig groente en fruit en veel te veel suiker en geraffineerde producten. Daar zit niets aan voedingswaarden in. We missen belangrijke vitamines, magnesium, selenium, jodium en zink, om maar enkele voedingswaarden te noemen. Het kleine beetje dat je binnenkrijgt, gaat meteen naar de belangrijkste plekken. Dat is weer die overlevingsdrang van je lichaam. Je spijsvertering en schildklierhormonen worden in de spaarstand gezet.”

4. Eet deze toppers

Zet rode klaver, broccolikiemen, alfalfa en tuinkers maar op je boodschappenlijstje. Deze bevatten veel enzymen, eiwitten en een shot aan voedingsstoffen die je chronisch tekortkomt bij een schildklierverstoring, maar die je wel heel hard nodig hebt bij de vertering van voedsel.

5. Neem je anticonceptie onder de loep

Gebruik je de pil? Dijkinga raadt vrouwen met een traagwerkende schildklier aan om te kijken naar een andere vorm van anticonceptie dan de pil: “Eén van de problemen met de pil is dat er meer hormonen inzitten dan je lichaam zelf aanmaakt. De lever wil die afbreken en gebruikt daarvoor je voorraad aan B-vitamines, magnesium en zink. Diezelfde bouwstoffen heeft je schildklier ook heel hard nodig. Ook hier geldt dus weer het recht van de sterkste en de schildklier trekt aan het kortste eind.”

6. Let op giftige stoffen en zwarte metalen

Toxische stoffen en zware metalen zijn lastig te vermijden. Denk aan de achtergebleven pesticiden op de schil van een appel en uitlaatgassen. Deze stoffen kunnen de opname van mineralen en sporenelementen blokkeren. Een belangrijke stap om dit te vermijden, is onbespoten voedsel kopen. Dijkinga: “Minder vlees eten en in ieder geval biologisch eten. Er is steeds meer aandacht voor hormoonverstoorders in schoonmaakartikelen, verzorgingsproducten en verpakkingsmaterialen. Wees creatief en maak zoveel mogelijk gebruik van natuurlijke producten. En ik hoef het volgende eigenlijk niet te zeggen omdat het zo voor de hand ligt: roken is een grote boosdoener. Voor je algehele gezondheid, maar zeker ook voor het functioneren van de schildklier.”

7. Ga stress zoveel mogelijk uit de weg

Stresskippen opgelet! Dijkinga: “Stress is meestal een groot probleem. Al kun je de stress misschien niet wegnemen, je kunt jezelf er wel beter tegen wapenen: verwen jezelf met extra gezonde voeding en zorg dat je regelmatig de tijd neemt om weer energie op te doen.”

Hoe therapietrouw ben jij?

Voor iedereen die medicijnen slikt, is het belangrijk om therapietrouw te zijn. Aan vaak je medicijnen vergeten (therapieontrouw), kunnen namelijk verschillende risico’s zitten. Zo kunnen er meer bijwerkingen optreden en de medicatie kan minder goed werken. Hoe kun je voorkomen dat je je medicijnen vergeet? Je kunt een wekker zetten om jezelf eraan te herinneren of een pillendoos kopen. Er zijn ook zogenaamde ‘slimme’ pillendozen. Die zorgen ervoor dat mensen actief herinnerd worden aan hun medicatie. Je kunt zelf een wekker instellen en de doos gaat af wanneer je het alarm vergeet.

Meer lezen? Het hele artikel vind je in gezondNU 8