<-- NIET ACTIEF -->

Zou jij wel wat vaker offline willen zijn? Even geen telefoon, televisie, sociale media? Nanne Van der Leer doet regelmatig een digitale detox en deelt met gezondNU haar beste tips. ”Als ik een paar uur offline ben geweest, ervaar ik meer rust in mijn hoofd.”

Wij ontwikkelden een challenge om offline te gaan: voor een paar uur, een dag, weekend of week – dat maakt niet uit. Voor Nanne van der Leer, schrijver van het boek Licht Leven, is het niks nieuws. Zij doet dit regelmatig en ervaart dan niet alleen meer rust, maar ook meer focus en minder stress. “Ik schrijf veel, onder andere gedichtjes voor Lief Leven en als ik overprikkeld ben dan gaat het schrijven moeizaam. Door offline te gaan en bijvoorbeeld lekker de natuur in te gaan, voel ik dat het weer gaat stromen. Dan zit ik vol inspiratie en creativiteit.’’ Doe je het voor de eerste keer, dan kan het in het begin onnatuurlijk voelen om offline te gaan. Hoe pakt Nanne dit aan?

Tip 1: Laat je angst los

‘In het begin kun je het gevoel hebben dat je helemaal niet offline kan gaan. Want wat als er iets ergs gebeurt met iemand? Wat als je werk je nodig heeft? Die gedachten zijn gebaseerd op angst, maar meestal zijn het niet de meest reële angsten. Laat die gedachten even voor wat ze zijn, want de wereld draait rustig door. Ook zonder jou.”

Tip 2: Bereid je digitale detox goed voor

”Hoewel je dus de angst mag loslaten dingen te missen, raad ik je wel aan de nodige voorbereidingen te treffen. Zo ontneem je jezelf stress en kun je echt ontspannen. Zorg ervoor dat mensen weten dat je even offline gaat en dat iemand in je omgeving nog contact met je kan krijgen. Dan weet je zeker dat je op de hoogte wordt gesteld als er echt iets aan de hand is en kun je dit gemakkelijker loslaten.”

Op sociale media kun je vanuit onze challenge bijvoorbeeld de hashtag #ikcheckuit en het bijbehorende beeld gebruiken, om te laten weten dat je niet bereikbaar bent.

Tip 3: Begin klein

”Ik ga tegenwoordig soms wel eens een week offline, maar daar ben ik niet mee begonnen. Probeer het eerst klein te houden. Begin met bijvoorbeeld limieten op je apps in te stellen. Die mogelijkheid heeft tegenwoordig bijna iedere telefoon. Mijn telefoon gaat pas om acht uur in de ochtend aan en om tien uur ’s avonds weer uit. Ook limiteer ik social-media-gebruik tot een uur per dag, daarna sluiten de apps vanzelf af. Na deze stap kun je beslissen om bijvoorbeeld een dag offline te zijn en vervolgens bouw je dit een volgende keer weer op. Je zult zien dat het steeds makkelijker gaat.”

Tip 4: Vind je offline buddy

”Misschien vind je het leuk om deze uitdaging samen met een buddy aan te gaan. Je kunt elkaar dan motiveren en ervaringen delen. Dit zorgt ervoor dat je het langer vol kan houden.”

Wil je meedoen met gezondNU’s digitale detox? Super stoer! Lees hier meer over hoe je deze challenge aangaat.

Lees meer over dit onderwerp