<-- NIET ACTIEF -->

Wie naar het cv van Nanneke Schreurs kijkt, denkt: ‘Waar haalt ze de tijd vandaan?’ Naast voedingsdeskundige is ze namelijk orthomoleculair therapeut, personal trainer én yogadocent. Wij vroegen aan deze duizendpoot wat haar gouden tips zijn om je fitter, gezonder en gelukkiger te voelen.

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot het inzicht dat ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer is het de beurt aan Nanneke Schreurs, voedingsdeskundige, orthomoleculair therapeut, personal trainer, yogadocent en auteur van Intermittent fasting. Dit zijn haar beste tips:

1. Daag jezelf uit met natuurlijke prikkels

“Ik zeg vaak: ‘What doesn’t kill you makes you stronger’. Daag jezelf daarom met natuurlijke prikkels uit om sterk, gezond en fit te worden en te blijven. Eén van die prikkels is intermittent fasting. Door geregeld een langere tijd niet te eten of op sommige dagen minimaal, geef je je lichaam tijd voor andere processen in het lichaam. Je versterkt hiermee je immuunsysteem, zorgt dat oude cellen worden opgeruimd, beschadigde cellen worden hersteld en er weer ruimte komt voor vernieuwing en verjonging.

2. Douche ’s ochtends koud

“De tweede natuurlijke prikkel die veel goeds doet voor je gezondheid is koude. Draai in de ochtend de kraan van je douche naar standje koud. Ook dit is een boost voor je weerstand en zorgt dat je fris en vol nieuwe energie aan de nieuwe dag begint. We zijn geneigd om het onszelf comfortabel te maken. Doorbreek dat door ook eens discomfort op te zoeken en je grenzen te verleggen. Dit maakt je fysiek en mentaal sterker en weerbaarder.”

3. Leef in het nu en geniet

“Natuurlijk is het goed om plannen te maken en vooruit te kijken. Maar voorkom dat je altijd bezig bent met dingen die in de toekomst liggen of juist achter je liggen. Als je iets met volle aandacht doet, profiteer je daar optimaal van. Doe wat je doet heel bewust en leef in het moment.”

4. Doe aan krachttraining

“Door je spieren krachtiger en sterker te maken, boost je je hormonen, verhoog je je stofwisseling, versterk je je botten en word je mooier oud. Al vanaf je dertigste gaat spierafbraak sneller dan spieropbouw. Het is belangrijk om door middel van krachttraining dat proces tegen te gaan. Dit zorgt meteen voor een verhoogde verbranding. Spieren verbranden namelijk veel energie in rust waardoor je ruststofwisseling verhoogt. Daarnaast blijft je lichaam in shape en houd je je botten sterk. Krachttraining is een must, zeker na je dertigste. Hoe ouder je bent, hoe belangrijker deze trainingsvorm is.”

5. Zorg voor balans tussen in- en ontspanning

“Maak gebruik van ademoefeningen, meditatie of yoga. Ook een wandeling in de natuur, een warm bad of naar muziek luisteren kan ontspannend werken. Doe wat werkt voor jou. We leven in een drukke maatschappij met veel verplichtingen. Om je lijf en geest gezond te houden, is het belangrijk geregeld tijd te maken voor rust en ontspanning. Je kunt gezond eten, goed bewegen en trainen, maar als je niet voldoende rust of slaapt mis je de essentiële basis. Als er geen tijd is voor herstel, heeft je voeding en training weinig effect. Maak ook een goede nachtrust tot prioriteit. De basis daarvoor is een donkere, koele slaapkamer zonder telefoon of computer.”

6. Leef zoveel mogelijk in harmonie met je bioritme

“Dat betekent overdag activiteiten zoals eten, werken, actief sporten en in de avond tijd voor ontspanning. Vermijd blauw licht van computers of smartphones in de avond. Deze verstoren je interne klok en daarmee je hormoonhuishouding.”

Meer van Nanneke Schreurs lezen? Lees hier de blogs die ze voor gezondNU schrijft.

Lees meer over dit onderwerp