Als er één man in Nederland is die veel over hormonen weet, dan is het wel Ralph Moorman. De voedingsdeskundige en levensmiddelenadviseur dook in deze mysterieuze stoffen en schreef er zelfs twee boeken over. Met ons deelt hij zijn beste tips voor een gezonder, fitter en gelukkiger leven. En nee, die gaan níet (allemaal) over hormonen.

Gezonde tips heb je nooit genoeg. Daarom vragen wij aan boegbeelden wat hun best bewaarde geheimen zijn. Van een eyeopener die ze ooit hebben opgeduikeld tot het inzicht dat ze vanuit de wetenschap toepassen. Dit keer deelt Ralph Moorman, voedingsdeskundige, spreker, docent, levensmiddelenadviseur en schrijver van De hormoonfactor, Het hormoonbalansdieet en Hormoonbalans voor vrouwen, zijn gouden tips.

1. Kijk vanuit een helicopterview naar jezelf

“De belangrijkste tip die ik kan geven om een jojo-effect te voorkomen: neem jezelf en je gedrag goed onder de loep. Vervolgens kun je stap voor stap een leefstijl ontwikkelen die naadloos bij je past. Het enige wat daarbij van belang is, is hoe je jouw gemiddelde op de lange termijn kunt verbeteren. Kijk daarom eens vanuit een helicopterview naar je leefstijl. Begin met de grootste aandachtspunten en valkuilen, niet met de details. Bedenk hier oplossingen voor en zet afspraken met jezelf op papier. Je bent dan als het ware je eigen goeroe. Een plan op maat voor jezelf maken, werkt veel beter dan de leefstijl van anderen kopiëren.”

2. Wees niet te streng

“Het streven naar perfectie is vrijwel onmogelijk en leidt vaak tot teleurstellingen. Die kunnen weer leiden tot een terugval in oud gedrag. Wees daarom niet te streng. Juist mensen die in shape zijn, laten de teugels af en toe vieren. Je kunt beter iedere dag één koekje eten, dan het jezelf de hele week te ontzeggen en in het weekend een heel pak leegeten. Als je jezelf te veel beperkt, wachten de hersenen en het overlevingsmechanisme van het lichaam geduldig tot er een zwak moment volgt.”

3. Eet gevarieerd

“Gevarieerd eten is belangrijk om risico’s te spreiden. De kans dat je te veel van het slechte eet en te weinig van het goede, is dan het kleinst. Ieder voedingsmiddel bevat immers goede en slechte stoffen van zichzelf of kan vervuild zijn. Je totale voedingspatroon is de sleutel tot succes en niet afzonderlijke voedingsmiddelen.”

4. Ontdek welke voedingsmiddelen bij jou passen

“Het gaat er niet alleen om of je voeding voldoende gezondste stoffen bevat. Minstens zo belangrijk is het dat jij deze voeding goed kunt verteren en verdragen. Dat is van persoon tot persoon verschillend. Veel mensen lopen rond met vermoeidheid en andere vage klachten, terwijl ze niet weten dat dit kan komen door het eten van voeding die niet bij ze past. Zo zijn er namelijk voedingsallergieën en -intoleranties die zich duidelijk kenbaar maken en meetbaar zijn in testen, maar er zijn ook allergieën die sluimerend problemen geven en dus niet onderkend en gemeten kunnen worden. Je merkt het dan pas als je die voedingsmiddelen even niet eet. Het kan een flinke zoektocht zijn, maar de energiewinst en -afname van klachten is het echt waard.”

5. Doe vooral dingen die je energie geven

“De factor stress wordt te vaak over het hoofd gezien. Vaak hoor je: “Stress overkomt je en daar kun je niks aan doen.” Dit is absoluut niet het geval. Je kunt de stressbron soms niet veranderen, maar wel hoe je er mee omgaat. Als stress minder wordt en je positiever van aard bent, is dat eigenlijk voor alle vitaliteitspijlers goed. De hoofdvraag die je jezelf kunt stellen is: Wat geeft mij energie en wat kost mij energie?”

6. Doe de sport die je leuk vindt

“Bewegen en trainen zijn belangrijke onderdelen van een gezonde levensstijl. Bewegen kun je iedere dag doen en is goed voor de hersenen en doorbloeding en om stress te verminderen. Daarnaast kun je trainen om ergens beter in te worden, zoals het verbeteren van de conditie, sterker worden, gespierder worden of beter bestendig tegen blessures. Trainen kun je niet onbeperkt doen, omdat je dan over een grens gaat en voor spierschade zorgt. Je lichaam heeft voldoende herstel nodig om spierschade te repareren. Overtraining kan juist voor roofbouw zorgen. Balans is daarom het sleutelwoord. Zorg ervoor dat je sporten leuk vindt. De kans dat je het dan blijft doen, is het grootst.”