Peter de Koning zong dat hij zijn tanden niet poetste zodat hij zo vaak mogelijk in de ogen van de tandartsassistente kon kijken. Maar of hij daarmee de assistente inpalmde, is nog maar de vraag. Een gezond gebit, dat is wat we willen! Niet alleen de tandarts, wijzelf ook. En als het even kan ons hele leven. Dus, hoe maak je een goede indruk op je tandarts? 

Je gebit verzorgen verkleint de kans op onder andere gaatjes, gele tanden, tandvleesaandoeningen en een stinkende adem. Bonusvoordeel: na het toepassen van deze tips kun je ongegeneerd lachen om een grap en je glimlach tonen bij het maken van een foto (‘say cheese’). Zo houd je je gebit gezond:

1. Voorkom tandsteen

Peter Koning zong dat hij nooit meer floste en de tandenborstel in de beker liet staan. Stel je doet dat echt, dan bouwt zich tandplak op. Dit is een mengsel van restjes voedsel, speeksel en bacteriën. Wordt tandplak hard, dan noemen we het tandsteen. Dit zorgt voor gaatjes in je tanden, vergroot de kans op tandvleesontsteking en laat soms zelfs een nare geur uit je mond ontsnappen. Wegpoetsen dus! Naast al deze vervelende mondproblemen, vergroten bacteriën ook de kans op hart- en vaatziekten. Via een ontsteking in de mond komen bacteriën versneld in het bloed terecht, waardoor de kans op hart- en vaatziekten toeneemt. Reinig het gebit dus met een tandenborstel en een stoker, rager of flosdraad.

2. Vermijd zuur voedsel

Het moge duidelijk zijn dat tabak iets is wat je moet omzeilen als het aankomt op een gezond gebit. Maar er is nog een vijand: zoetzure frisdranken en snoep. Laagje voor laagje schrapen die zure stoffen (lage pH-waarde) het glazuur van tanden en kiezen. Hoe zuurder, hoe slechter. Een drankje met een pH-waarde van 5,5 kan het tandglazuur al aantasten. Neutraal eten en drinken richt geen directe schade aan, zolang je alle achtergebleven eetresten en tandplak maar wegpoetst. Drink je iets zuurs? Neem dan water om zo de pH sneller richting neutraal te krijgen.

3. Poets twee minuten je mond

Gemiddeld poetst de Nederlander 46 seconden in plaats van de aanbevolen twee minuten. Poets je twee minuten met fluoridetandpasta, dan krijg je precies de juiste dosering fluoride tot je die je tanden hard en sterk houdt. En ja, poets je mond, niet alleen je tanden. Denk ook aan je tandvlees, tong en gehemelte. Let wel op het poetsmoment: doe dit als de mond pH-neutraal is, dus voor het ontbijt of een halfuur na het eten.

4. Flos, rag en stook

Hoe geweldig tandenpoetsen ook is, het maakt je tanden niet volledig schoon. Daar waar je borstel niet komt, moet je de ruimte met iets kleiners schoonmaken. Flossen, ragen en stoken maakt schoon en masseert gelijk het tandvlees. Kleinere kans op ontstekingen, grotere kans op een gezond gebit!

5. Gezond gebit? Eet suikervrije kauwgom

Vanaf je vijftigste leveren je speekselkliertjes steeds minder speeksel. En juist speeksel is enorm belangrijk voor een gezonde mondflora – de levende micro-organismen in de mondholte. Met elkaar vormen deze ‘goede’ bacteriën een beschermlaagje over tanden, kiezen, tandvlees, gehemelte en tong. Speeksel ververst als het ware dit klimaat in je mond. Suikervrije kauwgom eten, bevordert de speekselaanmaak en neutraliseert zo zuren uit voedsel en dranken.

6. Eet maximaal zes tot zeven keer

Als je om acht uur in de ochtend ontbijt met sinaasappelsap, duurt het tot ongeveer half tien voordat het speeksel in je mond weer neutraal is. Elke keer dat je iets in je mond stopt, is dit een zuuraanval. De speekselklieren gaan heel hard werken om de boel weer neutraal te krijgen. Dat maakt de weg naar een gezond gebit alleen maar moeilijker.  Creëer dus zo min mogelijk zuuraanvallen en eet maximaal zes tot zeven keer op een dag, waarvan er twee snoep- en fruitmomenten zijn.