De kerstboom is opgetuigd, het eten staat te pruttelen op het fornuis en de wijn is uit de kast gehaald. Klaar voor de kerstdagen? Vergeet de mogelijke gevaren niet die tijdens de feestdagen opdoemen. Huh, gevaren? Wij selecteerden acht ongezonde en soms zelfs gevaarlijke momenten tijdens de decembermaand en geven tips om ze te voorkomen.

Niezen door de kerstboom

Wist je dat je allergisch kunt zijn voor de kerstboom? Ja, echt. Mensen die een contactallergie hebben voor colofonium kunnen een huidreactie krijgen door contact met de takken, hars of het zaagsel van de kerstboom. Ook mensen met hooikoorts of astma kunnen allergisch reageren op kerstbomen.

Tips: koop een kunstkerstboom, maak je kunstkerstboom van vorig jaar stof- en schimmelvrij met een droge doek, koop een boom ruim voor kerst zodat die kan drogen, spuit de kerstboom schoon met een tuinslang, maak de kerstversiering van vorig jaar schoon.

Rijden met (te veel) alcohol op

Geen goed plan, dat mag duidelijk zijn. En toch gebeurt het in de wintermaanden vaker dat we met alcohol op achter het stuur kruipen. Een wijntje bij de borrel, eentje om te toasten op de feestdagen en nog een paar tijdens het uitgebreide kerstdiner …

Tips: maak er een mini-vakantie van en blijf in een Airbnb of hotel slapen, ga met het openbaar vervoer, rijd met iemand mee of maak feestelijke alcoholvrije drankjes.

Vallen door het winterse weer

December is niet alleen de maand van kerstbomen, cadeaus en familiediners, maar staat ook voor gladde, natte wegen. Pas dus goed op en voorkom blauwe plekken, kneuzingen en ander ongein!

Tips: zorg voor stevige schoenen, fiets, wandel en rijd rustig, houd afstand, kijk ver voor je uit, schaf gripijzers of sneeuwstappers aan, bestel je (kerst)boodschappen online.

Eenzaamheid

Hoewel december in het teken staat van gezamenlijk de kerstboom optuigen, cadeaus voor elkaar kopen en families aan tafels vol eten, is er ook een keerzijde: eenzaamheid. Voor veel mensen is december helemaal niet zo gezellig en soms zelfs een reden om zich (extra) eenzaam te voelen. Denk aan iemand die net is gescheiden, alleenstaanden, daklozen en ouderen. Alleen zijn is niet ongezond, eenzaamheid wel.

Tips: ga naar een grote stad (daar is vaak veel te doen en zijn veel mensen), maak een citytrip in of buiten Nederland, ga wandelen, doe vrijwilligerswerk, plaats een oproepje om met anderen samen te komen, houd een filmmarathon.

Te veel eten

Kerstkransje hier, kerststol daar. Tijdens de kerstdagen is het 24/7 eten wat de klok slaat. Ben je gevoelig voor al die eetmomenten en laat je je snel verleiden om meer, meer, meer te eten? Je bent niet de enige. Veel mensen eten te veel tijdens de feestdagen. Het gevolg: na de kerst voelen ze zich vermoeid, hebben ze een onrustige en opgeblazen buik en zijn ze een paar kilo zwaarder.

Tips: maak kleinere porties, zet niet continu eten op tafel (zien eten, doet eten), eet meer groen, beweeg overdag (maak een lange wandeling!). Maar, vergeet ook niet te genieten van al het lekkers tijdens de kerstdagen.

Een vlammende kerstboom

Kerst herken je aan de gezellige verlichting, buiten én binnen. Lampjes in de bomen, kaarsjes op de gedekte tafel. Al die extra lichtbronnen kunnen gevaarlijk zijn. Niet voor onze gezondheid, wel voor brand.

Tips: plaats kaarsjes altijd in een houder, vermijd papier bij kaarsjes, sluit de kerstverlichting veilig aan. Gebruik je echte kaarsjes in de kerstboom? Koop een boom waar de takken zo horizontaal mogelijk zijn en er genoeg ruimte is om de kaarsjes aan te hangen of op te klemmen.

Ruzie tijdens het familiediner

Anekdotes worden opgerakeld, pijnlijke verhalen op tafel gesmeten en als je niets met je familie hebt kan élk gesprek ontaarden in een ruzie. Familieruzies, ze komen vaker voor dan een witte kerst. Helaas. Kun je ze voorkomen?

Tips: onvrede ontstaat vaak in families waar personen hun wensen als eis op tafel leggen. Kerst is geven en nemen, zoek dus een gulden middenweg.

Stress tijdens de feestdagen

Je moet nog een cadeau kopen voor je zus, de kapotte piek vervangen, het huis bezoek-proof maken, hapjes maken … Stress! Zo is ineens dat leuke feest een hoop gedoe en zit je straks voordat kerst begint al met een stijve nek en wallen op de bank.

Tips: verdeel de taken onder iedereen of kies een dinerthema uit en laat iedereen een hapje maken, maak een planning van wat je allemaal wilt doen, verdeel de grote kerstboodschappen over meerdere dagen: maak een lijstje met boodschappen die langer houdbaar zijn en een lijstje met boodschappen die je vers moet kopen.

Lees gratis de gezondNU Kerst Special 2018 »