<-- NIET ACTIEF -->

Ze vallen weer: kastanjes! Dus trek het bos in en rapen maar. Met de oogst kun je vervolgens de was doen of fröbelen, maar tamme kastanjes horen ook in je keukenkast en badkamer thuis. We leggen uit wat deze noot zo gezond maakt.

De tamme kastanjeboom ofwel Castanea sativa kan wel vierhonderd jaar oud worden. Zijn kruin bereikt zo een hoogte van vijftien tot dertig meter. De tamme kastanje bloeit in de zomer (juni of juli). Vanaf september, oktober vallen de eerste van de boom. Goed om te weten: je hebt de tamme, eetbare kastanje en de wilde, oneetbare kastanje. De eetbare, tamme herken je aan een bast vol stekels. Het zijn net opgerolde egeltjes. In de bolster zitten vaak meerdere kastanjenoten. Twijfel je welke van de twee je in handen hebt, eet hem dan niet op.

Pas op met notenallergie

De botanische definitie is duidelijk: een noot is een vrucht met maar één zaad, waarvan het omhulsel (de vruchtwand) hard wordt. Kastanjes zijn dus noten. Eet geen tamme kastanjes als je notenallergie hebt!

Van vitamine B6 tot kalium

Tamme kastanje barst van de voedingsstoffen! We zetten de gezonde eigenschappen op een rijtje en dan zie je het vanzelf: deze hoort thuis in de keuken.

  • Vitamine B6
  • Onverzadigde vetzuren
  • Vezels
  • Calcium fosfor en een klein beetje ijzer
  • Heel wat kalium
  • Complexe koolhydraten

Kastanje tegen winterhanden

De wilde kastanje ofwel paardenkastanje is weliswaar niet eetbaar, maar beschikt over andere kwaliteiten. Van oudsher wordt hij in tincturen en crèmes verwerkt die bedoeld zijn om je doorbloeding te verbeteren en de vaatwanden te versterken. Veel van deze middeltjes vind je ook nu nog in de schappen van de (natuur)drogist. Bijvoorbeeld tegen:

  • Menstruatiepijn
  • Winterhanden & -voeten
  • Etalagebenen
  • Spierpijn
  • Spataderen
  • Aambeien
  • Vergeetachtigheid
  • Jicht
  • Gewrichtspijn & -stijfheid

Kastanjemeel is glutenvrij

Op het Franse eiland Corsica en ook in verschillende plaatsen in Italië wordt volop gebakken met het meel van tamme kastanjes. In Nederland is kastanjemeel bezig met een opmars. Het is glutenvrij en daardoor ook een gezonde keuze voor mensen met een gluten-intolerantie of coeliakie. Er zitten bovendien redelijk wat eiwitten in, dus het geeft lekker lang een verzadigd gevoel. Je kunt het meel in veel natuurvoedingswinkels kopen of het zelf maken door gepofte of geroosterde tamme kastanjes fijn te maken met een blender.

Lees meer over dit onderwerp