Iedereen krijgt in het leven te maken met verlies. Doordat een dierbare overlijdt, je gezondheid je in de steek laat of je grootste levenswens niet in vervulling kan gaan. Rouwen hoort daarbij, maar hoe? Dit zijn vijf verrassende manieren om met rouw om te gaan.

Rouwen is belangrijk; wie rouwt, leert omgaan met verlies. Door stil te staan en jezelf de tijd te geven om verlies te verwerken, komt er op een bepaald moment weer ruimte. Ruimte voor nieuwe dingen, de mensen om je heen en om de draad weer op te pakken. Maar hoe doe je dat eigenlijk, als je het gevoel hebt in 1000 stukjes te zijn gebroken? Voor iedereen is dat anders. Maar deze vijf verrassende manieren om met rouw om te gaan, zijn het proberen waard.

1. Luister naar muziek

De muziek die we luisteren, zegt veel over hoe we ons voelen. Het is niet voor niets dat je juist graag naar vrolijke muziek luistert als je lekker in je vel zit en naar droevige muziek als de tranen over je wangen lopen. Vaak wordt gedacht dat luisteren naar sombere muziek, je nog verdrietiger kan maken. Dat is niet altijd zo. Het luisteren naar verdrietige liedjes kan juist helpen. De songteksten die je luistert, zullen waarschijnlijk goed passen bij de huidige situatie en de gevoelens die je hebt. Daardoor leer je je emoties makkelijker te accepteren en krijg je bovendien het gevoel dat je niet de enige bent. Vrolijke muziek kan andersom weer helpen om even alles te vergeten.

2. Materialiseer je emoties

Laat je emoties spreken in je proces van rouwen. Stop ze niet weg. Huilen, boos worden of juist lachen, lucht op. En het hoort er gewoon bij. Probeer ze niet af te vlakken door te gaan snoepen, drinken of je compleet op je werk te storten. Vroeg of laat zul je die emoties onder ogen moeten komen. Door jezelf kwetsbaar te laten zien, wordt rouwen veel makkelijker. Een goede manier om om te gaan met rouw is door je emoties een plek te geven, door ze te ‘materialiseren’. Oftewel: geef aan je angst, verdriet of pijn een vorm. Schrijf er een brief over, maak een lied, een schilderij, een tekening en laat dit letterlijk los door het bijvoorbeeld met een ballon de lucht in te sturen of te verbranden.

3. Begin met wandelen

Wandelen is het medicijn voor bijna alles; Hippocrates zei dat al. Wandelen helpt om je hoofd leeg te maken en zo orde in de chaos te scheppen. Door te wandelen kun je je gedachten laten dwalen en de wereld om je heen meer bewonderen. Stel jezelf de vragen: hoe ziet mijn wereld er nu uit en welke rol heb ik daarin? Tijdens het wandelen kun je zomaar op toevallige ontmoetingen stuiten. Juist gesprekken met vreemden kunnen voor positieve wendingen zorgen.

4. Rouw als een kind

Kinderen hebben een groot vermogen om met moeilijke situaties en verdriet om te gaan, is te lezen in het boek Kinderen helpen bij verlies van de Vlaams klinisch psycholoog Manu Keirse. Daar kunnen wij als volwassenen van leren. Kinderen rouwen als het ware in stukjes, omdat ze nog niet in staat zijn om goed hun gevoelens en gedachten onder woorden te brengen. Zo kan een kind uit het niets verdrietig zijn en zich vervolgens weer op iets anders storten. Dat geeft aan dat kinderen doorgroeien, ook als ze rouwen. Ze zijn enorm veerkrachtig en verwerken wat ze aankunnen. De leerschool hiervan is dat rouwen stap voor stap gaat en niet in één dag. En dat je je niet schuldig hoeft te voelen als het verdriet er even niet is.

5. Stel kleine doelen

Als je midden in een rouwproces zit, kan een opgave als douchen, voor jezelf koken of even naar buiten gaan, al te veel zijn. Te laat naar of uit bed gaan en te weinig doen, geven je een leeg en futloos gevoel. Stel daarom kleine doelen en probeer zoveel mogelijk een ritme aan te houden. Hoe meer je dit probeert, hoe meer je het gevoel krijgt dat je het dagelijks leven weer oppakt. En dat voelt fijn.

Foto door Dmitri Leychu op Unsplash

Lees meer over dit onderwerp