Zweten is gezond! Maar zweet kan ook stinken en dat is nergens voor nodig. gezondNU verzamelde 6 oorzaken – naast hygiëne en je genen – die voor deze onaangename geur zorgen. Plus hoe je dit kunt verhelpen. Zo kun je zonder schaamte naast iemand in de trein zitten of een groep mensen toespreken.

“Zweet stinkt pas als het in aanraking komt met bacteriën. Als bacteriën groeien door warmte en vocht, dan maken ze vieze geuren aan. Goed douchen en wassen voorkomt niet dat we zweten, wel dat we gaan stinken”, vertelde Geiske de Ruig, orthomoleculair geneeskundige, eerder in gezondNU. Goed douchen en wassen voorkomt misschien niet dat we gaan zweten, maar je kunt vaak wel iets doen aan de oorzaken van (overmatig) zweten! We zetten er zes voor je op een rijtje.

Stressvolle situaties

Best logisch: in stressvolle situaties ga je meer zweten. Wat gebeurt er dan in je lichaam? Door angst en stress gaat onder andere je hart sneller kloppen en vernauwen je bloedvaten. Hierdoor stijgt je lichaamstemperatuur. Je lichaamsthermometer signaleert dit en zorgt ervoor dat je gaat zweten om de temperatuur weer op normaal niveau te krijgen. Angstzweet kun je trouwens ook écht ruiken. Bij angstzweet wordt je zweet namelijk vermengd met adrenaline en andere stoffen die je alleen op dat moment kunt ruiken, blijkt uit onderzoek.

Hoe te voorkomen: Het is een natuurlijke reactie, dus écht voorkomen kun je het niet. Je kunt wel zoveel mogelijk proberen om stressvolle situaties te vermijden.

Verkeerde kleding

Vast herkenbaar: in dat ene t-shirt zweet je áltijd. Waarschijnlijk is het gemaakt van synthetische materialen. Die ademen niet goed en zorgen er zo voor dat je sneller gaat zweten. Ook blijft het langer hangen in de stof.

Hoe te voorkomen: Draag zoveel mogelijk katoen – linnen is ook goed – en zo min mogelijk synthetische materialen. Draag ook losse, luchtige kleding en trek elke dag schone kleren aan. En wat veel mensen vergeten: koop ook sokken van katoen.

Verkeerde deodorant

Deodorant, de keuze is reuze. Maar niet elke deodorant werkt voor iedereen even goed. De één zweert bij een roller, terwijl de ander liever een spuitbus gebruikt. En zweet je echt heel veel, dan is een deodorant niet voldoende. Die gaat namelijk het zweten niet tegen.

Hoe te voorkomen: Uitproberen! Heb je een gevoelige huid, let dan op de ingrediëntenlist en ga voor een zo natuurlijk mogelijke deodorant. Vooral producten met meer dan 15 procent aluminiumzout en producten waarin alcohol is verwerkt, zorgen voor irritatie. Last van overmatige transpiratie, dan kan een antiperspirant goed werken. Die zorgt er namelijk voor dat je minder gaat zweten. Laat je goed adviseren.

Gebruik van medicijnen

Sommige medicijnen bevatten stoffen die ervoor zorgen dat je ‘s nachts gaat zweten, zoals de pil, paracetamol en antidepressiva.

Hoe te voorkomen: Je kunt niet ineens stoppen met het gebruiken van medicijnen als je deze echt nodig hebt. Heb je wel het idee dat dit de oorzaak is en heb je er last van, dan kun je advies vragen aan je huisarts. Bij sommige medicijnen – zoals de pil – zijn er alternatieven mogelijk.

Verkeerde voeding

Een lekker fruitsapje, fris ijsje of chocolade. We houden van zoet. Maar door alle suikers krijg je een overdosis. Om alles af te voeren, wordt je hele lichaam ingezet. Zo ook je zweetklieren. Vooral mensen met diabetes en hypoglykemie kunnen hier last van hebben.

Hoe te voorkomen: Eet en drink niet te veel zoetigheid. Water met munt en citroen is ook erg lekker! Eet verder afwisselend, genoeg groenten, fruit en drink veel.

Eiwitverbranding

Door lichamelijke omstandigheden kan een tekort aan vet- of glucoseverbranding ontstaan. Hierdoor kan je lichaam overgaan naar een andere energiebron, zoals eiwitten. Door de verbranding van eiwitten ontstaat echter een bijproduct… ammoniak! De geur is vergelijkbaar met urine of kattenpis.

Hoe te voorkomen: Het kan iets tijdelijks zijn, maar komt ook vaker voor bij bepaalde ziekten. Denk aan diabetes, hypoglykemie, ijzertekort. Houdt het langer aan, dan wordt aangeraden om langs de huisarts te gaan.